czwartek, 19 listopada 2015

Apol.lo i Dafne (Art)

Apol·lo i Dafne, de Gian Lorenzo Bernini
Cronologia: 1622-1625.
Context històric i cultural: Triomf de la Reforma Catòlica [Contrareforma] Paper dominant de l’església. Roma Sancta. Poder de les grans famílies: Borghese, Barberini. Humanisme moralitzat. El model de l’antiguitat. Monarquies europees: a Espanya Felip IV, a Anglaterra, Carles I; Papat d’UrbàVIII, Barberini.
Fets culturals:Teoria heliocèntrica de Galileu.
Literatura: a Itàlia, el poeta Marino; a Espanya: Lope de Vega y Luis de Góngora.
Filosofia: Racionalisme de Descartes.
Estil: Barroc.
Característiques: Contrareforma catòlica. Corts catòliques versus Corts protestants. Art burgés versus art aristocràtic i d’església.
Arquitectura: Nova litúrgia: espais utilitaris i simbòlics.
Plàstica (escultura i pintura): Grans programes al·legòrics i simbòlics. Simbolisme i didactisme de la imatge. Horror vacuicompositiu. Predomini de la corba sobre la línia recta. Nous temes burgesos: paisatge, natura morta, retrat de grup.
Característiques formals i estructurals: Composició dinàmica i helicoïdal, visible en la curvatura que pren l’anatomia de Dafne. Un sol bloc de marbre. Embalum rodo. Unifacialitat [un únic punt de vista (originalment dins una fornícula)]. Gran detallisme i expressivitat.
Tècnica: Talla.
Materials: Marbre amb diferents textures:aspres per representar les roques i el llorer, i
summament suaus i polides per reforçar l’anatomia dels personatges.
Tema i iconografia: Segons Ovidi a les Metamorfosis, Eros enfadat amb Apol·lo perquè aquest havia fet burla de la seva perícia amb l’arc, va disparar al déu una sageta d’amor amb la punta d’or i a la nimfa Dafne una sageta de rebuig amb la punta de plom. Apol·lo colpit d’amor per Dafne, va perseguir a la nimfa pels boscos fins que aquesta, acorralada, va demanar ajuda al seu pare el riu Peneu, que la va transformar en llorer (daphne en grec). Apol·lo, obligat a renunciar a la jove, va teixiruna corona de llorer amb les fulles de l’arbre i va decidir portar-la sempre amb ell per coronar els poetes i els militars victoriosos.
Significat: Durant l’Edat Mitjana el mite pagà va ser interpretat com símbol de castedat, i aquest simbologia es va mantenir fins el segle XVII. Davant les critiques rebudes pel seu posseïdor, el cardenal Borghese, aquest va afegir a la base de l’escultura un díptic que aconsella sobre les desgracies derivades de l’ímpetu amorós.”L’amant que cerca el plaer de la bellesa fugissera/s’omple les mans de fullaraca o cull fruits d’amarguesa”.

Funció: De gaudi i moralitzant 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz