czwartek, 19 listopada 2015

Església de San Lorenzo (Art)


  1. Església de San Lorenzo
  2. Autor: Filippo di Ser Brunelleschi (Florència, 1377-1446)
  3. Cronologia: 1421-1446
  4. Estil: renaixentista
  5. Tipologia: església
  6. Material: pedra
  7. Localització: Florència (Itàlia)


Context
En el segle XV l’organització feudal entrava en crisi i la burgesia incrementava, encara més, el seu poder econòmic, un nou concepte de l’home i de la vida es perfilava a l’horitzó europeu.Els primers símptomes d’aquest humanisme es donaren a Itàlia, on el feudalisme havia arrelat menys. El substrat de l’Antiguitat Clàssica, dins la cultura medieval italiana, va ser el que va nodrir de formes i solucions el pensament i l’art del Renaixement.

Biografia de l'autor
Brunelleschi va ser un dels arquitectes florentins més cèlebres del s. XV. La seva formació es va iniciar com a orfebre i en el camp de l'escultura. L'autor va perdre en el concurs per decorar les portes del baptisteri de la ciutat de Florència amb Ghiberti. L'autor que va guanyar el concurs va impulsar Brunelleschi a abandonar l'escultura per dedicar-se a l'arquitectura, on va aconseguir els seus millors èxits i va aportar grans innvacions tècniques. Se li atribueix l'invent de la perspectiva, va ser tècnica la qual utilitzava en les seves construccions.

Descripció formal
La planta és de creu llatina que s'articula en tres naus i capelles laterals, transsepte i absis central flanquejat per dues sagristes. La nau central és el doble d'alta i ampla que les laterals, i la seva separació es fa a partir de columnes d'ordre corinti, que suporten arcs de mig punt. A les naus laterals, les capelles s'obren a través d'arcs de mig punt, sobre els quals es disposen finestres circulars. El sostre és pla amb cassetons quadrats al centre. Al creuer l'autor hi eixeca una cúpula semiesfèrica sobre petxines. L'Església modesta a proporcions humanes. La simetria és perfecta i la perspectiva lineal. Crea el punt de fuga en el sostre que porta a l'absis. L'home com a mida de tot. L'arquitecte italià es va basar en la simetria i la matemàtica, i en l'harmonia de la complementarietat del quadre i el cercle. Els càlculs matemàtics són perfectes. Hi podem trobar la serenitat, horitzontalitat, tranquil·litat. És un edifici il·luminat, hi ha molta llum. San Lorenzo forma part de l'espectacular i homogeni centre històric de Florència.

Funció: Estètica. Religiosa. Prestigi a la ciutat. Litúrgica.

Significat: Les seves proporcions a escala humana reflecteixen el naixement d'una nova societat humanítica que ha deixat enrere l'Edat Mitjana.

Model i Influències: Imita models constructius de l'arquitectura romànica i bizantina.

Valoració final: Expressió de l'home del renaixement. És l'essencia del renaixement arquitectònic. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz