czwartek, 19 listopada 2015

I pensador (Art)

  1. l pensador
  2. Autor: Auguste Rodin
  3. Cronologia: 1880-1900
  4. Estil: impressionista
  5. Tipologia: escultura exempta
  6. Materials: bronze
  7. Tema: simbòlic
  8. Localització: Musée Rodinn (París)

Biografia de l'autor: Rodin va ser un dels escultors més influents de la seva època. Els seus inicis artístics van ser poc reconeguts, com ho demostra el fet que no fos acceptat en les proves d’ingrés a l’escola de Belles Arts. L’any 1875 va viatjar a Itàlia, on es va sentir atret pel tractament del moviment i per l’acció muscular en les obres dels escultors renaixentistes Donatello i Miquel Àngel. Quan va tornar d'Itàlia, va aconseguir reconeixement gràcies a la participació als salons de París i a un gran nombre d'escultures en les quals va mostrar les característiques del seu estil, basat en una deliberada duresa en la forma i un laboriós modelatge de la texura.
Descripció Formal: Rodin realitza la escultura d’un home nu, amb els braços, les mans i els peus desmesurats, assegut en una roca. El tors, lleugerament inclinat endavant, fa que el seu cap descansi damunt la mà dreta mentre que el braç esquerre relaxat a la falda, composició que confereix al personatge una actitud clarament reflexiva. L’escultura presenta una clara composició centrípeta, és a dir, cap endins, desvinculant-se de qualsevol relació amb l’entorn exterior. Així, els trets anatòmics principals del personatge es relacionen entre si de manera que és possible inscriure compositivament tota l’escultura en una figura geomètrica regular. En el tractament anatòmic –al marge de la desproporció d’alguns membres- sorprèn el modelat en tensió de tots els músculs del cos, com si en lloc d’estar fent un exercici mental estigués fent un gran esforç físic. Aquesta paradoxa s’ha d’entendre a partir de la voluntat de l’artista de donar vida a les seves figures, representant-les en moviment. El pensador presenta algunes diferències en l’acabat de l’obra. Els dits i les mans són les parts més ben treballades, probablement amb l’objectiu de conferir una major vitalitat al personatge i d’incorporar interessants jocs lumínics a la superfície. Aquest “no acabat” s’assembla a algunes obres de Miquel Àngel, com per exemple els seus “esclaus” per a la tomba de Juli II, avui a Florència.
Temàtica: El pensador s’ha convertit en la representació d’un personatge anònim immers en les seves preocupacions. Tanmateix, en un primer moment, Rodin va realitzar aquesta escultura com la imatge de Dante, el gran poeta florentí autor de La Divina Comèdia. L’escultor, però, no tenia la intenció que la imatge s’assemblés físicament al poeta, sinó la de modelar una metàfora del pensament de l’home enfrontat al seu tràgic destí mortal. Possiblement la figura formava part del gran projecte que l’artista francès havia ideat per a una gran porta per al museu de les Arts Decoratives de París, que tenia com a motiu central precissament el famós llibre de Dante. La magnitud del projecte, titulat “La Porta de l’Infern” i inspirat en La Porta del Paradís de Ghiberti, va superar l’escultor, i mai no es van acabar les 186 figures que havia pensat inicialment. Tanmateix, obres com El Pensador i altres esbossos en marbre com el bes o Dànae es van convertir en magnífiques escultures independents, punts de referència per altres artistes, i obres admirades arreu del món.

Models i Influències: L’obra de Rodin no es pot entendre sense la influència que hi van exercir les escultures de Miquel Àngel. Aquesta influència es revela aquí en la intensitat del tractament anatòmic de la musculatura, així com també en els volums sobredimensionats que mostren certes parts del cos. Rodin està considerat el gran renovador de l’escultura contemporània. Tant el seu tractament particular de la matèria, com el gust per les formes arrodonides, van tenir un gran eco en l’escultura modernista i de la primeria del nou-cents, fins a l’arribada de les avantguardes i de Brancusi en particular.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz