- Cappella degli Scrivegnio dell’Arena
- Autor: Giotto di Bondone (Colle di Vespignano, Muguello,1267 – Florència, 1337)
- Cronologia: 1304-1306
- Tècnica: fresc
- Mides: 900 m2
- Estil: italogòtic
- Tema: religiós
- Localització: Itàlia
Biografia
Vasari
diu que Cimabue va descobrir Giotto,mentre aquest, que guardava
ovelles, les anava dibuixant amb guix sobre les pedres. Giotto va ser
arquitecte i pintor, i es considerat com el fundador dela pintura
italogòtica del Trecento, perquè fou l’introductor dels ideals
naturalistes que trencaren amb el rígid estil propi de l’art
bizantí. Tot i la seva importància com a pintor, la seva obra
planteja problemes quan se li ha d’atribuir l’autoria. Malgrat
això, els dos grans cicles muralsque va pintar a la basílica de San
Francescod’Assís, i els que decoren la Cappella degli Scroveghi a
Pàdua, han estat reconeguts universalment com a seus. El 1334 fou
nomenat arquitecte de Santa Maria Estàtua de Giotto adei Fiori, a
Florència. Giotto fa una pintura totalment diferent, que recupera el
prestigi de l'artista, i això inicià el Renaixement.
Descripció
Els
frescos decoren tot l’interior de l'edifici i es distribueixen al
llarg de tots els seus murs i volta de canó. La paret dreta presenta
tres registres sobreposats i un apli sòcol. El nivell superior i el
sòcol es divideixen en sis panells separats per franges amplies; als
altres dos registres hi ha només cinc panells distribuits entremig
de sis finestres allargades acabades amb un arc de mig punt. Al mur
situat a l'esquerra, els tres registres i el sòcol es divideixen en
sis cassetons, també separats per franges amples. Tot
el conjunt està format per 37escenes i dues arquitectures pintades.
Algunes
escenes no s'han conservat gaire i d'altres han perdut els colors
originals. Giotto utilitza la perspectiva jeràrquica, però conserva
el costum gòtic d'emprar pa d'or a les aurèoles. Demostra un gran
interès per la perspectiva. L'estudi anatòmic dels personatges és
acurat i el perfill del contorn, delilmitat amb una línia, fa que
les figures guanyin volum. Aquest trencament de la volumetria permet
diferenciar amb nitidesa la figura del fons. La llum sol il·luminar
suaument tota la superfície. Harmonia cromàtica. Equilibri. Hi
predomina el color blau. Personatges sagrats. La pintura gòtica
segueix sent molt didàctica. Capta moviment. Efecte clarobscur.
Volum escultòric. Estudi anatòmic.
Significat:
(Iconografia de les escenes)
- La vida de Crist en 4 cicles
- Naixement, infantesa i vida pública de Jesús
- Posició i mort de Crist
Funció:
Estètica. Religiosa. Didàctica. Commemorativa. Glorificació.
Funerària.
Tema:
Nou testament
Models
i influències: Estil bizantí.
Gòtic nord europeu
Característiques
de l’estil italogòtic:
-Es
troba a mig camí entre el gòtic i el prerenaixement.
-Deixa
de banda moltes normes del Trecento introduint innovacions tant en el
tema com en la forma.
-S’introdueix
el fons en forma de paisatges.
-S’introdueix
l’estudi anatòmic dels personatges, donant-los corporeïtat i
volum.
-Preocupació
per la llum.
-Es
vol manifestar l’estat d'ànim dels personatges, a través de
gestos i expressions.
-Les
figures perden l’estilització bizantina i guanyen naturalitat
-S’humanitzen
les escenes religioses.
-Anuncia
l’humanisme.
-Es
mantenen elements de l’escola sienesa, com ulls ametllats,..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz