czwartek, 19 listopada 2015

Cappella degli Scrivegnio dell'Arena (Art)

  1. Cappella degli Scrivegnio dell’Arena
  2. Autor: Giotto di Bondone (Colle di Vespignano, Muguello,1267 – Florència, 1337)
  3. Cronologia: 1304-1306
  4. Tècnica: fresc
  5. Mides: 900 m2
  6. Estil: italogòtic
  7. Tema: religiós
  8. Localització: Itàlia


Biografia
Vasari diu que Cimabue va descobrir Giotto,mentre aquest, que guardava ovelles, les anava dibuixant amb guix sobre les pedres. Giotto va ser arquitecte i pintor, i es considerat com el fundador dela pintura italogòtica del Trecento, perquè fou l’introductor dels ideals naturalistes que trencaren amb el rígid estil propi de l’art bizantí. Tot i la seva importància com a pintor, la seva obra planteja problemes quan se li ha d’atribuir l’autoria. Malgrat això, els dos grans cicles muralsque va pintar a la basílica de San Francescod’Assís, i els que decoren la Cappella degli Scroveghi a Pàdua, han estat reconeguts universalment com a seus. El 1334 fou nomenat arquitecte de Santa Maria Estàtua de Giotto adei Fiori, a Florència. Giotto fa una pintura totalment diferent, que recupera el prestigi de l'artista, i això inicià el Renaixement.

Descripció
Els frescos decoren tot l’interior de l'edifici i es distribueixen al llarg de tots els seus murs i volta de canó. La paret dreta presenta tres registres sobreposats i un apli sòcol. El nivell superior i el sòcol es divideixen en sis panells separats per franges amplies; als altres dos registres hi ha només cinc panells distribuits entremig de sis finestres allargades acabades amb un arc de mig punt. Al mur situat a l'esquerra, els tres registres i el sòcol es divideixen en sis cassetons, també separats per franges amples. Tot el conjunt està format per 37escenes i dues arquitectures pintades. Algunes escenes no s'han conservat gaire i d'altres han perdut els colors originals. Giotto utilitza la perspectiva jeràrquica, però conserva el costum gòtic d'emprar pa d'or a les aurèoles. Demostra un gran interès per la perspectiva. L'estudi anatòmic dels personatges és acurat i el perfill del contorn, delilmitat amb una línia, fa que les figures guanyin volum. Aquest trencament de la volumetria permet diferenciar amb nitidesa la figura del fons. La llum sol il·luminar suaument tota la superfície. Harmonia cromàtica. Equilibri. Hi predomina el color blau. Personatges sagrats. La pintura gòtica segueix sent molt didàctica. Capta moviment. Efecte clarobscur. Volum escultòric. Estudi anatòmic.

Significat: (Iconografia de les escenes)
  • La vida de Crist en 4 cicles
  • Naixement, infantesa i vida pública de Jesús
  • Posició i mort de Crist
Funció: Estètica. Religiosa. Didàctica. Commemorativa. Glorificació. Funerària.

Tema: Nou testament

Models i influències: Estil bizantí. Gòtic nord europeu

Característiques de l’estil italogòtic:
-Es troba a mig camí entre el gòtic i el prerenaixement.
-Deixa de banda moltes normes del Trecento introduint innovacions tant en el tema com en la forma.
-S’introdueix el fons en forma de paisatges.
-S’introdueix l’estudi anatòmic dels personatges, donant-los corporeïtat i volum.
-Preocupació per la llum.
-Es vol manifestar l’estat d'ànim dels personatges, a través de gestos i expressions.
-Les figures perden l’estilització bizantina i guanyen naturalitat
-S’humanitzen les escenes religioses.
-Anuncia l’humanisme.
-Es mantenen elements de l’escola sienesa, com ulls ametllats,..


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz