czwartek, 19 listopada 2015

Dànae (Art)


  1. Dànae
  2. Autor: Ticià (1488,Pieve di Cadore, -1576, Venècia)
  3. Cronologia: 1553-54
  4. Estil: escola veneciana
  5. Tècnica: oli sobre tela
  6. Mides: 1,29 m x 1,81 m
  7. Localització: Museu del Prado, Madrid
  8. Tema: mitològic


Context
La Reforma protestant de Martí Luter canvià el mapa religiós europeu.Importància de la República de Venècia. Comerç marítim. Lluita contra el turc. Lluites catòlics versus protestants.

Biografia 
Tiziano Vecellio, conegut com a Ticià, fou unpintor del Renaixement italià, i feu una gran obra pictòrica. Se’l consideraun dels més grans retratistes de la seva època. És un dels majors exponents de l‘Escola veneciana de pintura. Tiziano destacà per la seva capacitat per pintar igual retrats que paisatges, escenes mitològiques o religioses. El conjunt de la seva obra es caracteritza per l'ús del color viu i il·luminós, una llum estudiada, una pinzellada solta i una delicadesa en les modulacions cromàtiques sense precedents anteriors. Inicià els seus estudis al taller de Giovanni Bellini, i després conegué a Giorgione, amb qui mantingué una llarga relació d’amistat. Després d’una estada a Pàdua tornà a Venècia, on es convertí en el pintor oficial dela República.

Descripció
L'autor representa la jove princesa Dànae nua al llit, recolzada en uns coixins i mirant, amb actitud sensual, la pluja de monedes que cau del cel. Al seu costat, un gosset sembla completament al marge de la situació, mentre la serventa intenta recollir amb el davantal l'or que cau del cel. La composició de l'obra està dividida en dues parts per mitjà de la forta diagonal que dibuixa el cos nu de la jove i el domàs del llit. Al mig hi veiem la figra del déu, metamorfosat en pluja d'or, que fa de nexe visual entre la serventa i la princesa, que espera l'arribada del déu. La concatenació d'accions contraposades fa que l'obra aconseguiexi una mobilitat interna excel·lent. Les formes són suaus. L'autor defineix els controns per mitjà del tractament de la llum i del color. El pintor aconsegueix un gran efectisme atmosfèric gràcies a l'aplicació del sfumato. Va utilitzar una gamma cromàtica de tonalitats càlides, com el vermell o el groc.

Tema: Segons la mitologia grega, un oracle havia anunciat al rei d’Argos que el fill de la seva filla, Dànae, el matarà. Això va fer que el va decidir tancar la seva filla en una torre de bronze, allunyada dels homes. Zeus va aconseguir fecundar la jove princesa convertit en una pluja de monedes d’or. D’aquesta unió va néixer Perseu, el qual va acabar matant per accident el seu avi amb un disc. Al quadre s’hi representa el moment en que Zeus es presenta a la cambra de Dànae, en forma de monedes d’or que arribem en un núvol gris transformat de sobte en una gran llum daurada.

Significat: Durant l'Edat Mitjana, el mite de Dànae va ser un símbol de castedat i, alhora, un exemple de la concepció d'una Verge per intervenció divina, fet que s'interpretava en relació amb la narració evangèlica de Anunciació i la concenpció de Maria. Durant el Renaixement el mite de Dànae va recuperar la seva concepció pagana, i es va convertir en una temàtica molt popular entre els pintors, ja que permetia poder retratar el nu femení. Ticià aquest tema el fa servir molts cops.

Funció: Decorativa. Estètoca. Mitològica.

Models i influències: Ticià va tenir com a model la Venus adormida del seu amic Giorgione. El Manierisme.
Característiques:

  • Colors de luxe
  • Gamma cromàtica càlida
  • Llum artificial
  • Riquesa dels teixits, colors (LUXE)
  • Belleza femenina ideal de l'època (molt natural)
  • Expressió màxima
  • Sinceritat als ulls del personatge
  • Ticià: gran pintor. Trencador de moltes coses. Gran retratista. No gran humanisme.
  • Estil venecià: és la continuació del Renaixement modern. Trenquem la serenitat, ordre, simetria del Renaixement. Composició no senzilla. Posicions extremes de les figures. Pintura del luxe. Importància del paisatge. Difumació màxima. Colors vius, no com Leonardo. Sfumato màxim. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz