czwartek, 19 listopada 2015

Casa del poeta tràgic de Pompeia (Art)


Títol: Casa del poeta tràgic de Pompeia
Cronologia: segle I a.C
Autor: desconegut
Estil: romà pompeià
Tipologia: civil (domus)
Material: pedra
Tècnica: fresc (pintura), opus tessellatum (mosaic)
Tema: casa romana
Localització: Pompeia (Itàlia)
Context històric
Pompeia va ser fundada pels oscs, que era un poble preromà. Al 79 d.C hi va haver una erupció del Vesubi, que va destruir tota la ciutat de Pompeia. Gràcies a aquests treball s'ha pogut conèixer l'organització social i urbanística de les ciutats romanes.
Descripció formal
La Casa del poeta tràgic tenia dos pisos, però només es van conservar les restes de la planta baixa. La casa es dividia en dos espais; l'atrium, que era un pati tancat i el peristylum, que era un pati porticat. L'accés a l'interior es fa a través d'un passadís estret. Dins de la casa hi ha un compluvium i impluvium (recollia l'aigua de la pluja). A banda i banda hi havia tabernae, que eren botigues on s'hi venien les mercaderies. Al voltant de l'atri hi havia diferents habitacions per familiars o convidats. El tablinum era l'habitació de l'amo, on rebia els clients. A l'esquerre hi havia les habitacions de la família i una entrada secundària i a la dreta hi havia la cuina i el menjador. També hi havia un petita piscina i una capella (lararium) on es veneraven els déus de la casa. Hi havia una rica decoració pictòrica i musivària.
Mosaic: A la domus del Poeta Tràgic es representa un mosaic d’estil hel·lenístic a l’entrada, un gos amb una cadena. Els gossos de les cases solien estar lligats durant el dia i solts a la nit per defensar la casa i els seus habitants. Sembla que aquest animal fou sorprès pel volcà quan encara estava lligat. Els colors representats en aquest mosaic és el negre i el blanc, però hi ha algunes parts amb color. El fons és blan amb unes arrongues negres. Pintura al fresc. El gos ensenya les dents, comportament agressiu.
  • Tema del mosaic: gos protector
  • Significat del mosaic: salutació ''Benvingut a la casa, però vigila perquè hi ha el gos.
Pintura: El Sacrifici d’Ifigènia, es trobava al pòrtic de la cada del Poeta Tràgic, avui és al Museu Nacional de Nàpols. Artemis com una xoana i al cel, com la Diana romana. indiferent Agamèmnon es cobreix el cap amb Trossos de tristor. Pedres al terra. Fust d’una columna trencat. Ifigènia sostinguda per Ulises i Diomedes es portada al sacrifici.
Interpretació de la pintura Agamèmnon, rei de Micenes i cap de les forces gregues a la guerra de Troia, està a punt de sacrificar la seva filla Ifigènia a la deessa Àrtemis, intentant així recuperar el seu favor perquè els vaixells poguessin sortir cap a Troia, ja que un fort vent del nord no els ho deixava fer. La deessa estava enfadada perquè els grecs havien caçat una de les seves cérvoles sagrades. Això li comunica a Àgamèmnon l’endeví Calcant, que també apareix a la pintura. Per aplacar l’ira de la deessa el rei havia de sacrificar allò que més estimava. Testimonis de l’escena són alguns dels caps més destacats de l’exèrcit grec: Ulisses i Diomedes. La història d’aquest mite l’explica d’Eurípides en les seves dues tragèdies: Ifigènia a Aulide i Ifigènia a Tauride. Aquest li dona un final diferent, ja que Ifigènia és substituïda en últim moment per un cèrvol, com a concencessió de la deessa Àrtemis, tal com es veu a la part superior de la pintura.

Significat i Funció de la casa: Casa unifamiliar [domus] on vivia una famÌlia de nivell social alt. El seu nom deriva d'un mosaic situat en el tablinium [habitació on l'amo de la casa rebia les visites o clients que volia allunyar de la intimitat de la casa]. Pertanyia a una famÌlia de classe mitjana enriquida que tenia el seu comerç [tabernae] en el mateix conjunt de la vivenda. Estètica

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz