Títol:
Casa del poeta tràgic de Pompeia
Cronologia:
segle I a.C
Autor:
desconegut
Estil:
romà pompeià
Tipologia:
civil (domus)
Material:
pedra
Tècnica:
fresc (pintura), opus tessellatum (mosaic)
Tema:
casa romana
Localització:
Pompeia (Itàlia)
Context
històric
Pompeia
va ser fundada pels oscs, que era un poble preromà. Al 79 d.C hi va
haver una erupció del Vesubi, que va destruir tota la ciutat de
Pompeia. Gràcies a aquests treball s'ha pogut conèixer
l'organització social i urbanística de les ciutats romanes.
Descripció
formal
La
Casa del poeta tràgic tenia dos pisos, però només es van conservar
les restes de la planta baixa. La casa es dividia en dos espais;
l'atrium, que era un pati tancat i el peristylum, que era un pati
porticat. L'accés a l'interior es fa a través d'un passadís
estret. Dins de la casa hi ha un compluvium i impluvium (recollia
l'aigua de la pluja). A banda i banda hi havia tabernae, que eren
botigues on s'hi venien les mercaderies. Al voltant de l'atri hi
havia diferents habitacions per familiars o convidats. El tablinum
era l'habitació de l'amo, on rebia els clients. A l'esquerre hi
havia les habitacions de la família i una entrada secundària i a la
dreta hi havia la cuina i el menjador. També hi havia un petita
piscina i una capella (lararium) on es veneraven els déus de la
casa. Hi havia una rica decoració pictòrica i musivària.
Mosaic:
A la domus del Poeta Tràgic es
representa un mosaic d’estil hel·lenístic a l’entrada, un gos
amb una cadena. Els gossos de les cases solien estar lligats durant
el dia i solts a la nit per defensar la casa i els seus habitants.
Sembla que aquest animal fou sorprès pel volcà quan encara estava
lligat. Els colors representats en aquest mosaic és el negre i el
blanc, però hi ha algunes parts amb color. El fons és blan amb unes
arrongues negres. Pintura al fresc. El gos ensenya les dents,
comportament agressiu.
- Tema del mosaic: gos protector
- Significat del mosaic: salutació ''Benvingut a la casa, però vigila perquè hi ha el gos.
Pintura:
El Sacrifici d’Ifigènia,
es trobava al pòrtic de la cada del Poeta Tràgic, avui és al Museu
Nacional de Nàpols. Artemis com una xoana i al cel, com la Diana
romana. indiferent Agamèmnon es cobreix el cap amb Trossos de
tristor. Pedres al terra. Fust d’una columna trencat. Ifigènia
sostinguda per Ulises i Diomedes es portada al sacrifici.
Interpretació
de la pintura Agamèmnon, rei de Micenes i cap de les forces gregues
a la guerra de Troia, està a punt de sacrificar la seva filla
Ifigènia a la deessa Àrtemis, intentant així recuperar el seu
favor perquè els vaixells poguessin sortir cap a Troia, ja que un
fort vent del nord no els ho deixava fer. La deessa estava enfadada
perquè els grecs havien caçat una de les seves cérvoles sagrades.
Això li comunica a Àgamèmnon l’endeví Calcant, que també
apareix a la pintura. Per aplacar l’ira de la deessa el rei havia
de sacrificar allò que més estimava. Testimonis de l’escena són
alguns dels caps més destacats de l’exèrcit grec: Ulisses i
Diomedes. La història d’aquest mite l’explica d’Eurípides en
les seves dues tragèdies: Ifigènia a Aulide i Ifigènia a Tauride.
Aquest li dona un final diferent, ja que Ifigènia és substituïda
en últim moment per un cèrvol, com a concencessió de la deessa
Àrtemis, tal com es veu a la part superior de la pintura.
Significat
i Funció de la casa: Casa
unifamiliar [domus] on vivia una famÌlia de nivell social alt. El
seu nom deriva d'un mosaic situat en el tablinium [habitació on
l'amo de la casa rebia les visites o clients que volia allunyar de la
intimitat de la casa]. Pertanyia a una famÌlia de classe mitjana
enriquida que tenia el seu comerç [tabernae] en el mateix conjunt de
la vivenda. Estètica
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz