Tapis
de la Creació
a)
Cronologia: Segona meitat del segle XI o primera del XII.
Context
històric i cultural: És
l’època de plenitud feudal, d’economia agrària, en la que
apareix l’orde del Cister; es prediquen les croades; al segle XII
s’inicia l’eclosió del Gòtic i el creixement de les ciutats, i
s’accentuen els intercanvis culturals i comercials. La cultura és
encara eminentment religiosa però, justament en créixer les
ciutats, sorgeixen algunes manifestacions de caràcter civil que
aniran afermant-se fins a fer-se les més importants. A Girona hi
havia, a l’època, una important comunitat jueva: hi ha imatges
jueves que poden
estar
a la base del disseny del Tapís.
Estil:
Romànic.
Característiques:
Caràcter eminentment religiós;
resulta proper als grans absis de l’època, com el de Sant Climent
de Taüll, en la seva claredat compositiva.
Arquitectura:
fundació de molts monestirs i catedrals; caràcter defensiu de
l’arquitectura civil (castells). Derivació de l’arquitectura
romana: arc de mig punt i volta de canó.
Plàstica
(escultura i pintura):geometrisme i claredat formal; allunyament del
realisme naturalista. Funció al·legòrica i simbòlica de la
imatge.
Característiques
formals i compositives: Estructura de gran rigor i claredat
compositiva; ús de colors plans, amb figures i textos. Format
quadrangular amb estructura també quadrangular dins de la qual
s’inscriu un cercle, combinant així harmoniosament dues figures
geomètriques contradictòries (quadratura del cercle);
centralització molt vigorosa; ús de moltes seccions, que
compartimenten l’espai, on apareixen diferents figures.
Tècnica
i suport: superfície plana de
dues dimensions teixida amb llana de colors sobre sarja de llí. És
un tapís teixit, el que resulta original com a representació
artística.
Temàtica
i iconografia: Els
dotze mesos de l’any (també cada estació); els quatre vents, el
Pantocràtor, el mite de la creació del món (segons la presenta el
llibre del Gènesi), en les seves diferents parts: l’Esperit
creador de Déu (com un colom), llum i tenebra, diferenciació de la
Terra i l’Aigua, divisió de les Aigües, el Sol i la Lluna, les
diferents criatures, creació de l’Home i de la Dona.
Significat:
La imatge presenta alhora dos
cicles temporals: el de Déu creant el Món, circular i
centralitzat,que es va donar una vegada, i el dels homes (el cicle
anual), quadrangular, que es repeteix contínuament.
Funció:
Decoració mural, baldaquí
(damunt de l’altar, coronant-lo) o frontal d’altar.
Cicle:
Conjunt d’imatges diferents
que formen part d’una mateixa obra, contribuint a explicar una
historia complexa i de la que cadascuna en forma part, com es dona al
Tapís de la Creació o al Frontal d’Avià, per exemple.
iconoclàstia:
Moviment religiós que es va donar a Bizanci (730-787) que rebutja la
veneració de les imatges (de Déu i els Sants) per considerar-les
idolàtriques
monestir:
Institució, i edifici, que reuneix als monjos que viuen sota
l’autoritat d’una Regla (com la benedictina).
Frontal:
Element decoratiu rectangular
que cobreix la part del davant de l’altar (la que veuen els
fidels), la majoria de fusta pintada, presentant assumptes extrets de
l’Escriptura o de les vides dels Sants.
planta
de creu llatina: Terme utilitzat per designar la planta d’una
església, en la qual la nau longitudinal es més llarga que la nau
transversal.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz