- Els primers freds
- Autor: Miquel Blay
- Cronologia: 1892
- Estil: realista
- Tipologia: escultura exempta
- Materials: marbre blanc
- Tema: anecdòtic i costumista
- Localització: MNAC
Biografia
de l'autor: Miquel Blay va
començar el seu aprenentatge a l’Escola de dibuix i Pintura
d’Olot. El 1888 va anar a París on va viure fins a l’any 1906, i
entre el 1890 i 1894 va visitar Roma. Durant aquest període va
adquirir una sòlida formació artística que li va valer el
reconeixement de les seves obres mitjançant nombrosos premis
nacionals i internacionals. El 1906 es va instal·lar a Madrid, va
abandonar l’estil modernista de la seva primera etapa i es va
caracteritzar per un academicisme pròxim al realisme. Nomenat
acadèmic espanyol a Madrid (1909), va rebre nombrosos encàrrecs
públics que va compaginar amb la seva tasca de mestre escultor.
Descripció
formal: Miquel Blay esculpeix
un grup format per la figura principal d’un ancià amb barba,
acompanyat d’una nena, ambdós asseguts en un banc i completament
nus. En la seva posició, l’ancià mostra una composició quasi
simètrica –amb una inclinació lleu de cap- , marcada per angles i
línies rectes. La noia jove, en canvi, presenta una composició
dominada per la línia corba, que permet a l’escultor representar
l’actitud de moviment cap al personatge central, que es manté
estàtic amb els dos peus a terra. En el tractament, l’escultor
aplica un grau alt de realisme acompanyat d’una minuciositat
extrema. Això s’evidencia en l’anatomia de l’home vell,
especialment en la textura de la pell i la morbidesa i els plecs de
la carn. També cal destacar el naturalisme extraordinari amb què
l’artista aconsegueix captar la sensació de fred en el rostre del
ancià, esculpint amb tot detall la constricció muscular en el gest
facial i també al coll, en l’intent de superar l’adversitat. Les
mans també són molt expressives, entrellaçades, com si volgués
suggerir que no hi ha cap altre esperança o alternativa. Tota
aquesta força, en canvi, es transforma en tendresa en el cas de la
nena, la cara de la qual és concebuda per l’artista a partir de
l’sfumatto o non finito, tècnica amb la qual s’aconsegueix
realçar les formes suaus de la seva anatomia.
Temàtica:
Els primers freds supera la
simple consideració d’escultura anecdòtica per reflectir una
metàfora de la vulnerabilitat de l’ésser humà en les dues etapes
crucials de la seva existència: la infantesa i la vellesa. La
finalitat pretesa per l’artista català va ser la d’invitar
l’espectador a reflexionar sobre les dificultats i la cruesa de la
vida, i per això es val de l’excel·lent expressivitat dels
personatges. L’ancià presenta una musculatura robusta que anys
enrere era útil, però que ara, per la seva mirada trista i
resignada, sembla que assumeixi la debilitat de la seva nova posició.
La nena, en canvi, delicada i tendra, mostra una actitud d’indefensió
i temor, i tomba el cap cap a l’ancià. Per donar una major
credibilitat a aquest missatge ple de simbolisme, l’autor presenta
ambdós personatges completament nus, aspecte que li permet incidir
en el seu estat d’indefensió. Amb tots aquests elements, Blay
aconsegueix transformar una escena de tendresa commovedora en una
representació idealitzada del patiment humà.
Models
i influències: La
influència de Rodin en l’obra de Blay és evident en el tractament
del marbre, perquè marca la musculatura del personatge amb una gran
exactitud i utilitza la tècnica del non finito en el rostre de la
nena. Des del punt de vista formal, el model en el què es va
inspirar Blay també va ser francès: el grup Èdip a Colonna, de
l’escultor Dominique-Jean Hugues, format per dues figures –l’ancià
i la nena- en una actitud similar a la d’Els primers freds.
Premiada amb la primera medalla de l’Exposició Nacional de Madrid,
el contrast entre realisme, simbolisme i idealisme d’aquesta obra
va significar la transició de l’academicisme a la modernitat
escultòrica, present, per exemple, en l’obra de Josep Llimona i
Enric Clarasó.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz