1)Art
medieval.Comparació entre una obra romànica i una gòtica
Per tal de realitzar una
comparació entre una obra romànica i una de gòtica, hem decidit
comparar dos obres de pintura d'aquests estils. Pel què fa a l'obra
romànica hem escollit el “Tapís de la Creació” i d'obra
gòtica, “El retaule de l'esperit Sant”
- Tapís de la creació
FITXA
TÈCNICA:
Títol:
Tapís de la Creació
Autor:
Desconegut. Tot i que no es conegui el nom de l'autor d'aquesta obra
pictòrica s'atribueix a un taller del nord d'Itàlia que treballava
a Catalunya.
Cronologia:
Segona meitat del segle XI
Tipus:
Tapís/ teixit
Estil:
Romànic
Mides:
3,65 x 4,67
Material:
llana i lli
Tècnica:
brodat en llana
Tema:
Religiós
Localització:
Catedral de Girona
CONTEXT
HISTÒRIC:
La
data d'aquesta obra no se sap del cert i sempre ha estat discutida.
Al començament de la disputa per la datació es creia que pertanyia
als darrers anys del segle XII però les últimes investigacions
sobre la data del Tapís de la Creació l'han avançat un segle. Els
seus orígens es relacionen amb el nord d'Itàlia on hi havia una
gran presència carolíngia i on també tenien contactes econòmics i
culturals amb l'Imperi Bizantí.
Els
estudis del tapís demostren que el tapís originàriament feia el
doble d'alçada, per tant creuen que se'n ha perdut una part. Tot i
això, encara no es coneix el lloc on es va trobar l'obra tot i que
es creu que podia cubrir la paret d'un absis o un baldaquí.
L'any
1538, quan el rei Carles I va visitar la catedral de Girona, va
sorpendre's amb aquesta obra, sobretot de la franja esquerra.
Aleshores, el 1961 el Tapís de la Creació va ingressar al museu de
la catedral de Girona.
DESCRIPCIÓ
FORMAL:
El
Tapís de la Creació és un fragment d’un brodat fet amb fils de
llana sobre una base de lli. La composició s’organitza a partir de
dos cercles concèntrics, a l'interior d'un rectangle.
El
centre compositiu està ocupat pel Pantocràtor. Aquest està
encerclat per un cercle amb una iscripció en llatí i alhora aquest
cercle amb l'inscripció està encerclat per un cercle concènctric
dividit en 8 registres amb imatges envoltat amb un cercle amb una
altra inscripció llatina. Aquests dos cercles amb els seus cercles
amb les inscripcions estan envoltats per un rectangle i alhora aquest
requadre està envoltat per una sèrie de casetons amb imatges.
Les
vores laterals i superior del tapís que tanquen la composició per
mitjà d’un seguit de compartiments quadrats, alineats i emmarcats
per sanefes. A la franja inferior, s’endevina la continuació de
més escenes a la manera de fris.
Els
textos en llatí de l'obra ajuden a comprendre el missatge i a la
identificació de cada escena. Els personatges són poc realistes i
es fa servir la geometria en la representació nua dels cossos. Les
figures són totalment planes, delimitades per línies gruixudes molt
perfilades i no hi ha profunditat tot i que destaquen alguns petits
detalls paisatgístics. Cromàticament, hi ha un predomini de
vermells, blancs, blaus, grisos, verds i grocs purs, sense mescles
tonals.
Hi
destaca l'horror bacui total, la perspectiva jeràrquica dels
personatges i la desproporció accentuada per la marca de l'anatomia
dels cossos dels personatges amb línies
TEMÀTICA
I SIGNIFICAT:
El gran tema del Tapís de la Creació
és el Gènesi o la creació.
Al
centre central hi ha la imatge del pantocràtor beneïnt amb la mà
dreta i rodejat per la inscripció “Que es faci la llum. I la llum
es va fer”. A sobre del Pantocràtor, en l'altre cercle dividit en
8 sectors, hi ha un colom. A l'esquerra del colom hi ha les tenebres
i a la dreta del colom la llum; a les dues escenes restants del
semicercle superior, hi ha la creació del firmament, a l’esquerra,
i la separació de la terra i el mar, la creació de la vegetació, i
del sol i la lluna, a la dreta. A l’escena central del semicercle
inferior, es representa la creació dels animals, del mar i de la
terra; a la dreta, la solitud de l’home, que cerca entre els
animals un igual seu, i a l’escena de l’esquerra, la creació
d’Eva i l’arbre del bé i del mal.
Totes
aquestes imatges estan envoltades per una incripció llatina que diu:
“En el principi, Déu va crear el cel i la terra”, a la part
superior, i “Déu veié que tot el que havia fet era bo” a la
inferior.
Dins
del requadre que envolta els dos cercles hi apareixen a les
cantonades els quatre vents cardinals.
Finalment,
en els casetons que envolten tota l'obra, al centre de la franja
superior del tapís s'hi representa l’Any, que està flanquejat a
la dreta i successivament per la Tardor i l’Estiu, i a l’esquerra,
per l’Hivern, la Primavera i Abel amb un xai. A les cantonades s’hi
representa el riu Geó i un altre riu incògnit del Paradís.
A
la part horitzontal esquerra hi ha els mesos de l'any amb el
calendari agrícola. També hi ha representats el dia del Sol
(diumenge) i un fragment del dia de la Lluna (dilluns). A la franja
inferior, força malmesa, s’hi endevinen diverses escenes
fragmentades de la història de la troballa de la Santa Creu,
atribuïda a santa Helena al segle IV
Finalment,
cal dir que les imatges de la franja horitzontal dreta no es poden
analitzar ja que es van perdre.
FUNCIÓ:
Didàctica
Estètica
Religiosa
MODELS
I INFLUÈNCIES:
Les
escenes del Gènesi i les representacions dels quatre vents són
influència de les nombroses miniatures bíbliques mossàrabs i fins
i tot visigòtiques de la Península.
La
imtge del Sol com a Apol.lo i la personificació dels rius són de la
tradició de l'antiguitat grecoromana
La
representació del Pantocràtor prové de models bizantins i
palocristians com el mosaic de Santa Constanza.
CONCLUSIÓ:
El
Tapís de la Creació és un dels tapissos més ben conservats de
l'època romana
El
deteriorament de l'obra és perquè es tracta d'una obra orgànica.
CARACTERÍSTIQUES
PICTÒRIQUES ROMÀNIQUES IDENTIFICADES EN L'OBRA
- Retorn al contorn amb línia negra: Destaca sobretot en la figura del Pantocràtor central.
- Manca de proporcionalitat: es veu reflectit a tots el personatges ja que no estan representats en proporcions reals.
- Antinaturalisme: els persontges no són naturals, és a dir, contenen alguns arcaïsmes.
- Contrasts de colors (xoc de colors): contrasta el groc i el vermell
- Horror bacui: Tota l'obra està plena de personatges sense deixar cap espai buit.
- Colors molt vius: el groc, el vermell, el blau, el blanc, etc.
- Visió frontal: tots els personatges estan col.locats frontalment. No ni ha cap personatge que estigui de costat.
- Perspectiva jeràrquica: els personatges són mes grans segons la seva importància. El `Pantocràtor central és més gran perquè és el més important de tot el quadre
- Rigidesa: Tot els personatges estan representats rígidament, és a dir, sense cap moviment.
- Ni hi ha sentiments profunds: l'obra no genera sentiments a l'espectador. L'únic sentiment que transmet és el de la grandiositat de Déu a l'hora de crear el món.
- Peus oberts i esvelts: En gairebé tots els personatges, els seus peus surten representats oberts tot i que hi ha alguns personatges que fan d'excepció
- Pintura adaptada al marc: l'obra no sobresurt dels seus límits.
- Pintura simbòlica, expressiva amb la geometria: S'hi representen les figures geomètricament i això és l'única mostra d'expressivitat dels personatges.
- Falta de realisme i naturalisme: els personatges representats són molt diferent que les persones reals i això dóna sensació d'imperfecció.
- Arcaïsmes: ulls atmetllats, anatomia dels cossos no realista i marcada amb línies, utilització de la geometria en la realització dels cossos dels personatges, manca de proporcions, etc.
- Figures planes amb un fons pla sense referència d'un paisatge: no s'hi representa cap paisatge darrera del personatge cosa que el posa en un fons pla sense referència a cap lloc.
- Anatomia amb línies esquemàtiques en els personatges.
- Retaule de l'Esperit Sant
FITXA TÈCNICA
Títol:
Retaule de l'Esperit Sant
Autor:
Pere Serra
Cronologia:
1393 – 1394
Tècnica:
pintura al tremp sobre fusta
Mides:
146 x 96 cm
Estil:
italogòtic
Tema:
religiós
Localització: capella de
l'Esperit Sant de la Seu de Manresa
BIOGRAFIA DE L'AUTOR I
CONTEXT HISTÒRIC
- AUTOR:
L'autor del Retaule de
l'Esperit Sant és el Pere Serra, però en tenim molt poca informació
sobre ell. Pertany a una família de pintors actius durant el segle
XIV a Catalunya. Entre els anys 1358 i 1362 va ser aprenent al taller
de Ramon Destorrents. Durant el període en el qual va treballar per
la cort d'Aragó, la seva obra va rebre una influència de la pintura
sienesa. L'autor estudia molt la policromia i els efectes espacials.
És seguidor del corrent italià sienès. Els models compositius i
l'estil de Pere Serra són els més perfectes de la pintura
barcelonina de la segona meitat del segle XIV
-CONTEXT HISTÒRIC:
Durant el segle XII hi va haver un
creixement demogràfic i es van perfeccionar els mètodes agrícoles
i comercials. Tot això, va iniciat un període d'expansió econòmica
per tot l'Europa. Gràcies a aquesta pujada del nivell econòmic, va
sorgir una nova classe social, la burgesia, que van fer que la
cultura passés als mans dels ordes mendicants de les ciutats. Durant
aquest període els autors de les obres buscaven el major naturalisme
mostrant el poder de les ciutats. Era un art burgès.
Es va iniciar un nou
corrent de pensament, l'Humanisme, que donava una visió del món
basada en l'experiència individual i en reflexió crítica, i el
gòtic va ser la manifestació artística de la cultura urbana. A
finals del segle XIV l'estil que dominava a Catalunya era italogòtic,
que era influenciat per l'escola de Siena. En aquells moments
Catalunya pertanyia a la Corona d’Aragó i Pere Serra era un dels
seus pintors.
DESCRIPCIÓ FORMAL:
El retaule de l'Esperit Sant és una
obra de grans dimensions i de gran riquesa iconogràfica, que conté
22 escenes diferents.
El
retaule s'estructura a partir d'un cos central de cinc carrers
separats per muntants, que són petites separacions verticals entre
els carrers, que estan decorats amb diferents figures, i una
predel·la. El carrer central està dividit en tres registres
superposats. Els altres carrers estan dividits en tres compartiments
sobreposats de dimensions més reduïdes. La part superior està
coronada amb motius arquitectònics gòtics, i el guardapols està
decorat amb motius florals i escuts. La part baixa rep el nom de
predela o bancal. Destaca el predomini de la línia sinuosa, sobretot
en l'execució de les figures. L'obra rep influències del gòtic
italià, que es pot veure en la combinació de fons daurats ambn
decoracions arquitectòniques i paisatgístiques, el fet que dóna a
l'obra un caràcter més realista a les escenes.
Les tonalitats que
representa l'autor en el retaule són clares i suaus. Destaca el
color blau i vermell de les robes i el daurat del fons, que està
especialment per sobre del dibuix per modelar les figures, però
aquesta tècnica de modelatge no està prou desenvolupada.
TEMÀTICA:
El
programa iconogràfic del retaule té com a eix central la
representació de l'arribada de l'Esperit Sant que narra els Fets
dels Apòstols, que mostra unes dimensions més grans que la resta de
les escenes. El programa iconogràfic central representa els set
episodis de la passió de Crist i els set Goigs de la Verge Maria.
Segons el relat, van baixar del cel
llengües de foc que es van posar sobre el cap dels apòstols, de
Maria, de Maria Magdalena i de les dues dones que acompanyaven al
Jesús en el moment de la seva mort. L'Esperit Sant va atorgar a
cadascun el do de llengües per poder difondre el missatges de Jesús
per tot el món.
A l'escena situada damunt de la
Pentecosta, que trobem la Verge asseguda sobre un tron, amb un llibre
als peus, s'hi representa la Coronació de Maria i, a l'àtic, la
crucifixió ocupa l'espai central i quatre àngels, dos a cada
costat, coronen els carrers laterals amb episodis del Gènesi i del
Nou Testament, que estan acompanyats per diferents sants i
personatges de l'Antic Testament que estan pintats en les entrecalles
o muntants. A la predel·la, a la part esquerra, trobem a sant Esteve
discutint amb els doctors jueus i, a la part dreta, la missa de sant
Martí. I al centre, Borrassà hi pintà posteriorment una Pietat.
A la banda dreta hi trobem: la creació
del món, la creació d'Adam, Anunciació, el naixement de Jesús,
l'adoració dels Mags i la presentacó de Jesús al temple.
A la banda esquerra hi
trobem: el baptisme de Jesús, la resurrecció, l'ascensió de
Jesucrist, la transfiguració, l'aparició de Jesús als Apòstols i
la predicació de Sant Pere.
SIGNIFICAT:
Gorificació l'Esperit
Sant
FUNCIÓ:
Estètica.
Religiosa.
Devocional. A partir del
segle XIV, la devoció per l'Esperit Sant a Catalunya es va
popularitzar juntament amb la celebració del Corpus Christi.
MODELS I INFLUÈNCIES
El retaule de Pere Serra reb
influències del gòtic italià que es va introduir a Catalunya.
El
retaule segueix l'esquema dels retaules gòtics. El retaule de
l'Esperit Sant reb influències de Duccio, per l'elegància, la
delicadesa en el traç de la línia i la finalitat decorativa del
color.
L´arribada del gòtic
Internacional va fer que les pintures de Pere Serra no tinguessin
gaire continuïtat.
CARACTERÍSTIQUES
PICTÒRIQUES GÒTIQUES IDENTIFICADES EN L'OBRA
- L'obra mostra una simetria i hieratisme, especialment en les fugures.
- Preocupació per la llum.
- Els colors són clars i hi predomina la línia corba i sinuosa. Tot això ens fa que l'obra sigui més natural i molt més equilibrada.
- Es busca el volum de les figures.
- Es vol manifestar l'estat d'ànim dels personatges a través dels gestos i expressions dels personatges. Tot això, permet que hi hagi una voluntat comunicativa.
- Es mantenen els elements de l'escola sienesa.
- Es tracta d’una perspectiva narrativa i jeràrquica.
- En l'obra es va combinar fons daurats ab decoracions arquitectòniques o paisatgístiques molt simples.
- L'autor ens mostra una gran delicadesa en el traç de la línia i l'elegància.
- L'obra presenta una temàtica religiosa.
- El Retaule de l'Esperit Sant està fet amb la tècnica; pintura al tremp sobre fusta
- L'obra mostra ''horror bacui''
- COMPARACIÓ DE LES DUES OBRES:
-En
les dues obres, les imatges estan organitzades en casetonats, tot i
que en el Retaule de l'Esperit Sant, les imatges estan més ben
organitzades que no pas en el Tapís de la Creació
-En
el Tapís de la Creació hi apareixen formes de cercle i en el
retaule de l'esperit sant no
-Tots
dos compleixen la persepectiva jeràrquica, és a dir, es col.loca al
personatge més important al centre i en un tamany més gran ja que
és el personatge de major importància en els dos quadres.
-
Tots dos tenen la línia negra del contorn en els personatges.
-
En l'obra gòtica hi ha una realització més realista dels cossos ja
que en l'obra romànica l'anatomia dels cossos no és realista perquè
esta marcada amb línies.
-
En el Tapís de la Creació es prioritza el Pantocràtor i en el
Retaile de l'Esperit Sant a la imatge de la mare de Déu i a la vida
de Jesús.
-
Tant en l'obra pictòrica romànica com en la gòtica la temàtica és
religiosa.
-
En la romànica la finalitat principal és la didàctica a partir de
la religió i la finalitat de l'obra gòtica és religiosa.
-
En el Tapís de la Creació no hi ha perspectiva i en el Retaule
gòtic si.
-
Les figues de l'obra gòtica es presenten amb molts més detalls que
en el Tapís.
-
En la pintura romànica destaquen els frescs i en la gòtica el
tremp.
-
En el romànic pinten al sostre o a les parets de les esglésies i en
el gòtic en retaules.
-
Tant en el Retaule de l'Esperit Sant com en el Tapís de la Creació
hi ha expressivitat, tot i que no es mostra en els rostres dels
personatges sinó en el conjunt del quadre.
-
En l'obra de pintura romànica no hi ha mostra de sentiments dels
personatges, en canvi, en l'obra gòtica si.
-
El Retaule gòtic és més realista i naturalista que el Tapís
romànic.
-
En l'obra romànica totes les figures estan en visió frontal i en la
gòtica les figures són frontals i laterals
-
Hi predomina l'horror bacui en els dos quadres pictòrics.
2)
Art contemporani
- Nit de Lluna
FITXA
TÈCNICA:
Títol:
Nit de Lluna
Autor:
Leandre Cristòfol
Cronologia:
1935
Tècnica:
fusta i fusta pintada
Mides:.
71 x 40cm
Estil.
Surrealista
Tema:
al.legòric
Localització:
MNAC
CONTEXT
HISTÒRIC I BIOGRAFIA DE L'AUTOR:
-AUTOR:
Leandre
Cristòfol es va traslladar a Lleida amb 14 anys per aprendre els
oficis d'ebenisa i fuster. Realitzant això es va interessar per
l'art i així, l'any 1933 va exposar per primera vegada a Lleida.
Va
aprendre de forma autodidiacta i la seva obra es va centrar en
l'experimentació personal en l'àmbit figuratiu lligat a la poètica
surrealista. Leandre va participar en l'Exposició Logicofobista el
1936 i més tard, el 1938 a París i Tòquio.
A
causa de la Guerra Civil espanyola la seva creació artística va
patir una aturada que no va tornar a continuar fins el 1952 ja que va
viatjar a París gràcies a una beca del Cercle Maillol. El 1957
l'escultor va reprendre la seva obra de caràcter experimental que va
aportar molt en l'art català.
L'any
1983 li va ser reconeguda la Creu de Sant Jordi i l'any 1990 el Premi
Nacional de les Arts Plàstiques.
-CONTEXT
HISTÒRIC:
L'obra
Nit de Lluna es situa històricament uns 20 anys després de la
Primera Guerra Mundial, justament, l'any previ a la Guerra Civil
espanyola, per tant el 1935, any que Leandre va fer l'obra Nit de
Lluna, encara hi havia la Segona República a Espanya. Era una època
de molta tensió i Espanya ja estava dividida en republicans i
franquistes.
Pel
què fa al context de la resta del món, acabava de succeïr el crac
del 29 i la pujada del feixisme.
DESCRIPCIÓ
FORMAL:
Es tracta d'una base rodona de fusta
on hi ha col.locats a sobre un ou de sargir i un fus per filar de
fusta. Destaca la puresa formal de l'ou i el fus.
Els dos objectes respresentats no fan
al.legoria a la seva funció sinó que es tracta d'una contraposició
entre la rigidesa i la línia recta del fus amb la mobilitat i la
línia corba de l'ou, que simbolitzen un arbre i la lluna retallats
sobre un horitzó imprecís. L'autor juga amb el contrast tot i que
l'obra sigui senzilla i descontextualitzi la funció dels elements.
Aquesta descontextualització i la
senzillea compositiva de l'obra és utilitzada pel mateix autor en
una altra escultura relacionada amb aquesta anomenada “L'aurèola
astral i impassible està a punt de sortir”
L'obra només consta de dos elements
simples i el seu joc amb la contrastació. El contrast dels dos
elements és notable ja que una construcció està feta amb fusta,
suro i agulles de cap, és alt i de formes dinàmiques, l'altre, un
esberlacanyes de fusta d'olivera, és petit, de forma trococònica i
massís.
TEMÀTICA:
Es tracta del record dels seus pares,
és a dir, el fus representa la seva mare i l'esberlador de fusta
d'olivera al seu pare.
SIGNIFICAT:
Amor maternal
FUNCIÓ:
Estètica
Glorificació de la figura de la mare
MODELS
I INFLUÈNCIES:
La transformació dels objectes
quotidians en objectes poètics el relaciona amb els ready-made
dadaistes de Marcel Duchamp, tot i això, Leandre no agafa el
no-significat de Duchamp.
Les seves obres s'acosten a la poètica
de les escultures surrealistes de Joan Miró.
També es poden relacionar les
esculture de Leandre amb l'artista plàstic Joan Brossa.
CONCLUSIÓ:
L'obra Nit de lluna de Leandre
Cristòfol destaca per el gran surrealisme que marca i el gran
significat que aporten objectes de la vida quotidiana.
CARACTERÍSTIQUES
DEL SURREALISME QUE ES REFLECTEIXEN EN L'OBRA:
En
l'obra Nit de Lluna i apareixen les característiques típiques del
surrealisme:
- Automatisme: expressió lliure, ràpida i fluida, sense el control de la raó.
- Interpretació dels somnis
- Fonts d’inspiració basades en l'erotisme, les realitats oníriques, la imaginació, la fantasia, el subconscient, les pulsions amagades, els desitjos inconscients i gran influència de les teories psicoanalistes de Sigmund Freud: Cristòfol es va inpirar per fer aquesta obra en un record seu d'infantesa, la seva mare cosint.
- Actitud de rebuig envers allò acadèmic, convencional, i a la lògica o a qualsevol tipus de raonament. Pren el caràcter rebel dels dadaistes però n’elimina la part negativa i destructiva pròpia d’aquests.
- Es van interessar a més per l'art dels pobles primitius, l'art dels nens i dels dements
- La Vicaria
FITXA TÈCNICA:
Títol: La vicaria
Autor: Marià Fortuny (Reus, 1838 –
Roma, 1874)
Cronologia: 1867-1870
Tècnica: oli sobre fusta
Mides: 60 x 94 cm
Estil: realista
Tema: escena costumista o de gènere
Localització: MNAC
(Barcelona)
CONTEXT HISTÒRIC I
BIOGRAFIA DE L'AUTOR:
-AUTOR:
Marià Fortuny va néixer a Reus l'any
1838, i va ser considerat el millor pintor espanyol del segle XIX,
després de Goya. Va treballar amb un orfebre a la seva ciutat natal
i després va estudiar Belles Arts a l'Escola de Llotja a Barcelona.
Es va translladar a Roma el 1858, on va tenir un gran èxit amb les
seves escenes costumistes ambientades al segle XVIII.
El 1860 va fer un viatge a Marroc com
a pintor de guerra al costat del general Prim. Aquest fet li va
permetre fer quadres de temàtica bèl·lica, però durant la seva
estada a l'Àfrica va descobrir la lluminositat i els grans espais
plans i buits d'aquell paisatge, que van ser les dues constants en
les seves obres. Va deixar l'academicisme i les convencions i va
iniciar una pintura dinàmica, original i plena de matisos formals i
coloristes.
Al 1867 es va casar amb
Cecilia Madrazo. Durant aquest període les seves obres tenien un
gran èxit comercial. Al 1870, l'autor es translladà a París, però
després de tornar cap a Roma, va visitar Sevilla i Granada.
- CONTEXT HISTÒRIC
L'estil
''realisme'' sorgeix a mitjans del segle XIX, al final de la primera
guerra carlina, que a Catalunya està marcat per la revolució
industrial, que fa que la classe burgesa rica serà la nova
consumidora d'art. Políticament
l’obra es situa en el context del Sexenni Democràtic.
DESCRIPCIÓ
FORMAL
L'obra de Marià Fortuny s'estructura
a partir de la gran perspectiva que fa el pintor, el punt de fuga se
situa en l'acte de signtura dels papers matrimonials pel nuvi.
Darrere d'ell se situen la seva esposa, els familiars, una figura
descamisada i un senyor amb el cap cobert assegut. A l'esquerra del
quadre apareix el vicari que atén un senyor. L'autor va pintar també
un segon grup, que representarien el poble i que té com a referència
un torero i una maja, que són personatges típics espanyols.
Hi ha un gran buit que va des de la
part inferior de la tela, que ajuda a potenciar la perspectiva a
través de les línies del terra. La llum prové del la part de dalt.
El braser ajuda a l'artista equilibrar la composició. La llum de
l'obra prové de l'esquerra a dreta.
L'obra mostra un dinamisme gràcies a
l'actitud de diàleg i la gestualitat dels personatges. Tot això,
permet a l'espectador pensar que hi ha unes quantes escenes, però
que estan interrelacionades entre elles.
Hi
podem veure el virtuosisme de la pinzellada, que es pot veure en la
minuciositat dels luxosos vestits que porten els personatges. Es
presenta un cromatisme exacerbat, que fa que hi hagi una gran
intensitat lumínica.
TEMÀTICA
L'acció que presenta La Vicaria està
representada en una vicaria típiac del segle XVIII. L'obra ens
representa una situació habitual de la vida quotidiana d'una
societat europea. Ens mostra el moment de la firma del contracte que
legalitza la unió matrimonial.
SIGNIFICAT
L'obra de Marià Fortuny, La vicaria
és un quadre costumista que està inspirat en els fets que el mateix
autor va haver de fer quan es va casar.
FUNCIÓ
Estètica
Decorativa
De casament
MODELS I INFLUÈNCIES
Marià Fortuny reb les influències
del pintor espanyol ''Goya''. Gràcies a la seva estada al Marroc, va
poder introduir en les seves obres una cromàtica més gran, plena de
llum i d'exotisme.El virtuosisme pictòric, les solucions
compositives arriscades i el cromatisme exacerbat de l'obra de Marià
Fortuny van ser la referència de la pintura espanyola del segle XIX.
CONCLUSIÓ:
Marià Fortuny en la seva obra va
dibuixar '' els personatges típics espanyols '' per ensenyar a la
societat espanyola que ell també sap dibuixar com el Goya, que era
el millor pintor d'aquesta època, però que a ell no li interesa
dibuixar com Goya. Prefereix dibuixar a la seva manera.
ELEMENTS
CARACTERÍSTICS DEL SURREALISME EN L'OBRA:
- L'autor utilitza una pinzellada petita, precisa i curta sobretot en el petits detalls, com els vestits.
- Hi predominen les línies verticals
- Hi ha gran riquesa de colors, en el fons l'autor utilitza els colors freds, però ens els vestits, utilitza els colors més càlids.
- La llum està repartida uniformement
- Disposició asimètrica dels personatges
- Detallisme dels petits detalls
- Hi ha una profunditat
- La perspectiva és lineal
- També poderm trobar el moviment, gràcies a l'actitud de diàleg i als gestos
- Expresivitat serena
- Punt de fuga al costat dels papers
- Fortunyonisme
- Els primers freds
FITXA TÈCNICA:
Títol: Els primers freds
Autor: Miquel Blay
Cronologia: 1892
Tipologia: escultura
exempta
Material: marbre blanc
Mides: 1,36 x 0,98
Estil:
realista/simbolista
Tema: anecdòtic i
costumista
Localització: MNAC
CONTEXT HISTÒRIC I
BIOGRAFIA DE L'AUTOR:
- AUTOR
Miquel Blay va realitzar
el seu aprenentatge a l'Escola de Dibuix i Pintura d'Olot. El 1888 va
viatjar a París i va restar-s'hi allà fins el 1906.
Entre 1890 i 18894 Blay
va visitar Roma on va adquirir una formació artística que li va
valer el reconeixement de la seva obra i l'obtenció de molts premis
nacionals i internacionals.
Blay es va instal.lar a
Madrid l'any 1906 i a partir d'aquí va abandonar tota la producció
artística modernista i es va centrar en aprendre el realisme.
L'any 1909 el van nomenar
acadèmic espanyol a Madrid i el 1924 a Roma. Després d'això va
rebre molts encàrrecs públics que va compaginar amb la seva feina
de mestre escultor.
-CONTEXT HISTÒRIC:
L'obra escultòrica dels
Primers freds es situa històricament en la Restauració Borbònica,
després del Sexenni Democràtic. Pel què fa a la política
d'Espanya hi havia el Torn pacífic entre Conservadors i Liberals. A
més, en la política hi predominava el falsejament electoral que va
povocar el descontentament de la població. Això va ser l'inici del
desengany a Catalunya, que com a resposta van sorgir moviments per
diferenciar-se de la resta de l'estat. Així es va començar a crear
el catalanisme polític
Pel què fa al tema
cultural era l'època de la Renaixença.
Socialment i
econòmicament Catalunya era molt diferent de la resta de l'estat
L'art que es feia a
Catalunya també es volia diferenciar del que es feia a Espanya i va
evolucionar cap al modernisme.
DESCRIPCIÓ FORMAL:
Es tracta d'un grup
escultòric format per una figura principal que representa a un ancià
amb barba, acompanyat d'una nena. Totes dues figures estan
completament nus i asseguts en un banc. L'ancià mostra una
composició quasi simètica, tot i tenir una inclinació lleu del
cap, marcada per angles i línies rectes. En canvi, la noia jove
presenta una composició on hi predominia la línia corba que permet
mostrar l'actitud de moviment cap al personatge central, que es manté
estàtic amb els dos peus a terra.
Miquel Blay representa la
figura amb un alt grau de realisme acompanyat d'una minuositat
extrema evidenciat en l'anatomia de l'ancià, sobretot en la textura
de la pell i la morbidesa i els plecs de la carn. També cal destacar
el naturalisme impressionant que aconsegueix l'artista representant
la sensació de fredor en la cara de l'ancià amb tot detall muscular
en el gest facial i al coll. Les mans també són molt expressives ja
que estan entrellaçades suggerint que no hi ha esperança o
alternativa.
En el cas de la nena s'hi
representa la tendresa en la cara a partir del sfumato o non finito,
tècnica que realça les formes suaus de la seva anatomia.
TEMÀTICA:
L'bra de Miquel Blay no
es tracta només d'una simple escultura anecdòtica per reflectir una
metàfora de la vulnerabilitat de l'ésser humà en la infantesa i en
la vellesa sinó que la finalitat de la'utor és invitar a
l'espectador a reflexionar sobre les dificultats i la cruesa de la
vida, cosa que es veu reflectida en l'expressivitat dels personatges.
L'home vell mostra una musculatura robusta, cosa que fa pensar en la
fortalesa i el treball dels anys de joventut. Tot i això, la seva
mirada és trista i resignada que mostra l'acceptació de l'home a la
debilitat de la vellessa.
La nena, en canvi, mostra
una actitud indefensa i de temor tot i que mostri tendresa i
delicadesa. Això és més exaltat per l'acció de la nena al tomar
el cap cap al cos de l'ancià.
El fet de que els dos
personatges estiguin nus dóna més credibilitat al missatge
simbolista de l'obra i alhora remarca l'estat d'indefensió.
Amb tot això, Blay
aconsegueix transformar una escena de tendresa que commou en una
escena de sofriment.
SIGNIFICAT:
Duresa i dificultats de
la vida
FUNCIÓ:
Estètica
Reflexió de la vida
Simbolista
MODELS I INFLUÈNCIES:
Per al tractament dl
marbre en les obres de Blay destaca l'influència de Rodin ja que
marca la musculatura del personatge exacte i utilitza la tècnica non
finito en la cara de la nena.
Blay també va rebre
influència francesa com per exemple del grup Èdip a Colona de
Jean-Baptiste Hugues
L'obra Els primers freds
va influenciar en l'obra de Josep Llimona i d'Enric Clarasó, entre
d'altres.
CONCLUSIÓ:
L'obra Els primers freds
és una obra que mostra clarament els sentiments dels personatges i
destaca per l'exactitud de l'anatomia dels cossos.
ELEMENTS REALISTES
QUE CONTÉ L'OBRA:
- Realisme màxim: No hi ha subjectivitat, per tant és una pintura objectiva que no intenta enbellir la realitat. Per tant, representa la realitat tal com és.
- Representa escenes de la vida quotidiana: En aquest cas, Blay representa una escena de tendresa familiar i d'unió familiar en els moments més díficils
- Treball amb molta minuositat: Blay treballa la minuositat sobretot en la textura de la pell de l'ancià.
- Veracitat: Blay pinta una escena real, és a dir, que no és imàginaria, que és una escena que ha passat realment.
- Temàtica contemporània: ja no realitzen escultures del passat mitol`+ogic sinó que és centren en escenes de la vida quotidiana.
- Finalitat social: Ha d'arribar a fer reflexionar a la societat.
- Detallisme màxim: en l'obra de Blay hi ha un detallisme màxim sobretot en l'anatomia
- Sfumato o non finito: en el rostre de la nena ja que el seu rostre al recolzar-se al cos de l'ancià sembla que no tingui fi
- Proporcions perfectes
- Joc amb els clarobscurs: l'escultura està feta de manera que creï clarobscurs
COMENTARI ARTÍSTIC
- Casa Milà
FITXA TÈCNICA:
Títol de l'edifici: Casa
Milà o la Pedrera
Autor: Antoni Gaudí
(Reus, 1852- Barcelona, 1926)
Cronologia: 1906-1912
Tipologia: civil
Materials: pedra, maó,
ceràmica i ferro
Estil: modernista
Localització: Barcelona
BIOGRAFIA DE L'AUTOR I
CONTEXT HISTÒRIC:
- AUTOR:
Antoni Gaudí és el
màxim representant del Modernisme català. L'any 1878 va graduar-se
a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. En questa
escola va mostrar el seu gust per les formes imaginatives i
agosarades. El director de l'escola, Elies Rogent, al donar-li el
graduat va dir que donaven el graduat a unboig i que ja ho veuríem
amb el temps.
Eusebi Güell es va fixar
aviat en el seu treball, i va iniciar-se en el seu mecenatge i van
iniciar una relació d'amistat. L'any 1883 Gaudí va fer-se càrrec
de la construcció del temple expiatori de la Sagrada Família.
- CONTEXT HISTÒRIC:
La casa Milà es situa
històricament en la segona meitat del segle XIX on van ocórrer una
sèrie d'esdeveniments històrics polítics i social a tot el món.
Especialment a Espanya la
política va veure's alterada per la Revolució del 1868 , per un
canvi dinàstic, per la proclamació de la Primera República i per
la Restauració monàrquica, a més de pèrdues colonials.
A més de tot aquests
canvis històrics s'hi van afegir les transformacions socioculturals
com per exemple la nova realció entre l'artista i el client. Es va
replantejar les necessitats urbanístiques de les grans ciutats i la
substitució del treball artesà pel mecànic ja que la demografia va
créixer i es va produir un desenvolupament industrial.
Pel què fa al context
històric concret de la construcció de la pedrera es situa als
primers anys del segle XX on políticament es va esfondrar la
Restauració.
A
Catalunya, la Lliga lluitava
contra el centralisme
dels governs de Madrid i intentava frenar el conflicte amb el
moviment obrer, que anava creixent.
Pel
juliol del 1909 es va desencadenar a Barcelona un violent
moviment revolucionari que finalment van desencadenar en una vaga
general. Aquesta revolta va durar una setmana i es va anomenar
Setmana Tràgica. En quest conflicte els anarquistes es van apoderar
de la ciutat durant uns quants dies. Finalment la revolta va
finalitzar i els anarquistes van ser reprimits. A partir d’aquell
moment, els obrers van considerar que la burgesia catalana era la
seva classe enemiga, van començar a abandonar el lerrouxisme i es
van afiliar als moviments sindicals anarquistes.
DESCRIPCIÓ
FORMAL:
Es tracta d'un edifici on hi predomina
la línia corba en l'espectacular façana, formada per una plata
baixa, amb dues entrades independents, cinc pisos i un àtic amb
terrassa. Cada pis està separat per una ondulació al llarg de tota
la façana que accentua l'horitzontalitat de l'edifici. Les finestres
i els balcons, decorats amb elements vegetatius de ferro forjat,
també segueixen l'estil curvilini.
A la terrassa hi ha les xemeneies, les
caixes dels ascensors, les ventilacions i els dipòsits d'aigua que
estàn dissimulats sota l'aparença de formes escultòriques
imaginàries.
A l'interior de l'edifici hi ha un
pati privat descobert que aporta ventilació i llum natural. Al
voltant d'aquest pati es distribueixen les plantes de l'edifici que
estàn articulades irregularment i sense un ordre lògic aparent. Són
habitacions poligonals i gaudeixen de mobles dissenyats també per
Gaudí.
El terra del pati de l'edifici
prolonga originalment el carrer exterior, fent que el carrer central
consuiexi els vehicles al soterrani de la casa que feia la funció
d'aparcament. Les voreres porten a les escales i als ascensors que
donen accés directe als diferents habitatges.
Tot l'edifici de la casa Milà es
sosté mitjançant una estructura de ferro combinada amb pedra i
maons que permet eliminar els murs de càrrega que són substituïts
pels arcs parabòlics i les columnes inclinades. Així, la façana de
l'edifici és una estructura autònoma suportada per bigues i tensors
de ferro i això permet que l'espai interior de cada planta es pugui
distribuir lliurement.
La iluminació de l'edifici prové de
les finestres de la façana exterior i dels patis interiors
ENTORN I INTEGRACIÓ URBANÍSTICA
L'innovadora façana de la casa Milà
està situada en la confluència de dos carrers i això permet a
l'edifici aprofitar tota l'amplada del xamfrà i gaudir de les
àmplies perspectives visuals del passeig de Gràcia de Barcelona.
TEMA:
Edifici civil
SIGNIFICAT:
L a seva forma ondulant pot recordar
l’onatge del mar Mediterrani o evoca una naturalesa de muntanyes,
de penya-segats o de roques erosionades, dunes del desert… També
una gran escultura abstracta
FUNCIÓ:
Habitatge: Per viure-hi
Aparcament: de carruatges i cotxes al
soterrani
Comercial: botigues a l'entresòl
MODELS I INFLUÈNCIES:
L'edifici la Pedrera rep l'influència
de les formes de la natura
Va servir de model pel Moviment Modern
pel què fa a la idea de planta lliure.
El tractament escultòric de la pedra
ha estat considerat un antecedent de l'arquitectura expressionista
alemanya d'Erich Mendelsohn i Bruno Taüt.
CONCLUSIÓ:
Es tracta d'un edifici innovador per
l'ondulació en la façana.
La casa Milà és també anomenada la
Pedrera ja que les pedres que es van utilitzar per a la costrucció
van ser tallades i treballades en un solar que hi havia davant del
mateix edifici.
La casa Milà va aportar un sistema
innovador d'ascensors que conduïen directament a cadascun dels
habitatges.
PRINCIPIS
BÀSICS DE LA PINTURA DE TÀPIES
- Fons matèric
- Pintura i terra/ Pintura i fems/ Pintura i vidres/ Pintura i marbe/ etc.
- Pinzellades ràpides i pastoses o amples i gruxudes
- Xoc de colors
- Sol aparèixer una creu en molts quadres seus
- No busca un significat concret
- Busca la reflexió de les persones i una interpretació individual
- Joc de volums
- Utilitza tècniques com el grattage: efecte tridimensional del relleu
- Gama cromàtica reduïda: normalment utilitza l'ocre, el vermell, el blanc i el negre.
- No hi ha perspectiva
- Brillantor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz