Títol:
La Majestat Batlló
Autor: desconegut
Cronologia: mitjan segle XII
Estil: romànic
Material: fusta de xiprer policromada i castanyer
Autor: desconegut
Cronologia: mitjan segle XII
Estil: romànic
Material: fusta de xiprer policromada i castanyer
Tècnica:
policromia
Tipologia:
escultura exempta
Mides:
1,56 x 1,20 m
Tema:
religiós
Localització:
Museu
Nacional d'Art de Catalunya
(BCN)
Context
històric
Al
segle XII l'orde benedictí va una altra reforma promoguda per Robert
de Molesmes, el qual, cansat del luxe creixent dels beneedictins i
mogut per l'esperit d'humilitat i pobresa, va fundar l'odre del
Cister, impulsat sobretot per sant Bernat de Claravall.
Gràcies
al creixement demogràfic i el dinamisme rural va augmentar els
rendiments agraris i els progressos tècnics. Tot això va facilitar
que la societat europea anés entrant en una fase d'evolució
econòmica, política i cultural. Per això, els centres urbans van
començar a convertir-se en nuclis vitals repoblats i enriquits pel
floriment de l'artesanat i el comerç. Es va formar una nova classe
social, la burgesia. Hi havia una forta influència de l'Esglèsia.
La
Majestat Batlló va ser comprada per un industrial català, Enric
Batlló i després va ser donada a la ciutat de Barcelona, perquè
podés formar part de la col·lecció del Museu Nacional d'Art de
Catalunya. És una de les poques majestats catalanes que conserva la
policromia gairebé completa.
Descripció
formal
La
Majestat Batlló presenta una composició frontal, hieràtica i
simètrica, que està trencada només per la lleugera inclinació del
cap a la dreta. Hi ha un treball minuciós del pentinat i de la
barba. També ens presenta una mirada inexpressiva. Hi ha molts
arcaïsmes com ulls ametllats, cabells simètrics, els braços són
molt més grans i llargs, mida de les mans. Hi ha despropporcions
estan marcades. S'ha perdut la part de baix de l'escultura (peus).
Ens mostra una rigidesa. El Jesús Crist està vestit de una túnica
amb decoració de motius florals inscrits en cercles de color vermell
i blau, que fa un xoc de colors. Les línies horitzontals i verticals
són perfectes. Aquest art és molt simbolista i expressiu.
És
un Crist penjat a la creu que ha superat el seu dolor, que significa
''Grandesa de Crist''. Està representat d'una manera molt
antinaturalista.
Funció:
Didàctica. Religiosa. Estètica
Significat:
Religiós-->Jesús Crist
Influències:
Art paleocristià fins al
bizantí. Genera influències posteriors.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz