czwartek, 19 listopada 2015

El dinar campestre (Art)

El dinar campestre, d’Édouard Manet.
Cronologia: 1863.
Context: Segon Imperi francès amb Napoleó III, proper a l’adveniment de la Tercera República l’any 1870.El dinar campestre va ser desestimat pel jurat del Salon de 1863, però va ser exposat junt amb altres obres rebutjades al Salon des Réfusés, convocat per ordre del propi Emperador Napoleó III.
Fets històrics i culturals: Guerra de Secessió nordamericana (1861-1865). Primera Internacional (1864). El Capital de Karl Marx (1867). Primer Concili Vaticà: dogma de la infal·libilitat del Papa (1869). Importància de la critica d’art.
Estil: Realisme
Anàlisis formal: Les figures estan escassament modelades, resultant gairebé planes. L’acabat és detallat [formes tancades] en algunes zones, però en d’altres la pinzellada és completament solta i molt marcada.
Composició estructurada en tres plans horitzontals sobreposats: a sota hi ha una panera amb fruites, pa i els vestits de les dues dones; al centre, una noia nua i dos homes vestits, i darrera d’aquests, una altra dona, vestida amb roba interior, remullant-se en un rierol. Les figures s’insereixen en un triangle, de manera que es pot parlar de composició tancada i unitària. El punt de fuga es troba situat al petit tros de cel pintat a la part alta de la tela. El quadre presenta algunes deficiències form als que en l’època varen ser molt criticades: la llum té una incidència poc natural, mentre que la profunditat està defectuosament resolta, i això fa que la dona que es banya aparenti surar a l’aire. finalment, la postura del nu resulta poc coherent.
Models plàstics: Concert campestre de Ticià.
Tema: L’escena es basa en una excursió campestre, costum propi de les classes mitjanes
parisenques, a Argenteuil (oest de París), als boscos a la vora del Sena. Els personatges que apareixen són individus reals del cercle d’amistats de l’autor (el seu germà Gustave, l’escultor holandès Ferdinand Leenhoff, la seva esposa Susanne Manet –de soltera Leenhoff-, la model Victorine Meurent) que varen posar per ell per a la realització del quadre.
No es demana el nom dels personatges representats en la composició.
L’obra va ser mal rebuda per la majoria d’entesos, tant per objeccions morals com artístiques. Moralment, es considerava de mal gust no exactament el nu femení atès que la pintura de l’època representava sovint nus amb forta càrrega eròtica, però es reservaven per a uns temes que els feien admissibles (mitologia, al·legoria...). Un nu contextualitzat en la realitat quotidiana (una innocent excursió burgesa) es va veure com una mena d’apologia del llibertinatge. Artísticament, a les deficiències abans esmentades, intolerables en una època en què la perfecció tècnica es valorava molt, s’hi afegia el format del quadre, reservat pels temes “grans” i inapropiat per a temes “menors”.
Significat: El quadre ha estat interpretat com una mena de manifest en imatges d’allò que
la pintura moderna havia de ser per Manet. No ocultar la contemporaneïtat (personatges i vestits i costums actuals), llibertat de l’artista en el seu treball, per damunt de convencions

representatives de tota mena, etc. Però Manet sabia que la seva obra provocaria escàndol, en aquest sentit l’autor pren una postura deliberadament provocadora, cosa després molt comú en ell. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz