czwartek, 19 listopada 2015

La vicaria (Art)


  1. La vicaria 
  2. Autor: Marià Fortuny 
  3. Cronologia: 1867-1870 
  4. Estil: Realista 
  5. Mides: 60 x 94 cm 
  6. Tècnica: oli sobre fusta 
  7. Tema: escena costumista o de gènere. 
  8. Localització: MNAC


Biografia de l'autor: Nascut a Reus, Marià Fortuny és considerat el millor pintor espanyol del segle XIX després de Goya. Abans de començar els seus estudis de Belles Arts a l’Escola de Llotja de Barcelona, va treballar amb un orfebre a la seva ciutat natal (Reus), de qui, segons la crítica, podria haver après el gust per la minuciositat. Pensionat per la Diputació de Barcelona, es va traslladar a Roma el 1858, on va tenir un gran èxit amb les seves escenes costumistes ambientades al segle XVIII. El 1860 va fer un petit parèntesi i va viatjar al Marroc com a pintor de guerra al costat del general Prim, també de Reus. Això li va permetre realitzar grans quadres de temàtica bèl·lica, però el més important és que durant aquesta estada va descobrir la lluminositat vibrant del nord d’Àfrica i els grans espais plans i buits del seu paisatge i que, a partir d’aquest moment esdevindria dues constants en les seves obres. Les seves obres van tenir un gran èxit comercial i van assolir preus excepcionals.

Descripció formal: L’obra s’estructura a partir de la gran perspectiva que estableix el pintor, el punt de fuga de la qual se situa en la firma dels papers matrimonials per part del nuvi, sota la mirada atenta del testimoni i de l’ajudant del vicari. En el mateix pla horitzontal, darrera d’ell se situen la seva esposa, els familiars, una figura descamisada que demana almoina per les ànimes del purgatori i un senyor amb el cap cobert que sembla que esperi el seu torn assegut. A l’esquerra del quadre i desvinculat de l’acció, apareix el vicari que, a la seva taula, atén un senyor. A més d’aquesta escena principal, Fortuny pinta un segon grup de personatges més propers a l’espectador, que representarien el poble, que té com a referència un torero i una maja, personatges típics de la imatgeria espanyola. En la composició de l’escena, també són interessants dos conceptes: el gran espai buit que s’estén a la part inferior de la tela i que ajuda a potenciar la perspectiva mitjançant les línies del terra, i la col·locació de la làmpada daurada que penja del sostre i del braser, que ajuden l’artista a equilibrar visualment i pictòricament la composició. L’obra adquireix un dinamisme notable, principalment gràcies a l’actitud de diàleg i a la gestualitat dels personatges, que permet a l’espectador concebre el quadre com a diverses escenes interrelacionades. Un altre aspecte a destacar és el virtuosisme de la pinzellada, que es pot observar en la minuciositat dels luxosos vestits que llueixen els personatges, així com en els detalls de ferro forjat o en la policromia de les parets. A la vegada, presenta un cromatisme exacerbat, que aporta a l’obra una gran intensitat lumínica.

Temàtica: L’acció de l’obra transcorre en una vicaria típica del segle XVIII i reflecteix una escena molt habitual en la vida social europea: el moment de la firma, per part dels contraents, de la documentació que legalitza la seva unió matrimonial. La idea d’aquest tema sembla que li va sorgir després d’haver visitat diverses vegades la sagristia de l’església de Sant Sebastià de Madrid, on el mateix artista va fer els tràmits del seu matrimoni. Tanmateix, la imatge representada no il·lustra una vista real d’aquesta església, perquè durant el llarg procés creatiu Fortuny també es va inspirar en les nombroses capelles romanes que va poder contemplar en la seva estada a Roma. L’obra, inclosa dins el gènere del Tableautin (teles de petit format de factura minuciosa i abocadores de l’època setcentista) s’ha considerat com la imatge paradigmàtica d’un dels estereotips vigents més típics de l’imaginari europeu des del romanticisme: la societat espanyola està dominada per les tradicions, els costums i els usos arcaics i ancestrals.

Models i influències: La influència més gran rebuda per Fortuny va ser l’obra de Goya, que va tenir l’oportunitat de conèixer en les seves visites al museu del Prado de Madrid. La seva empremta es pot notar tant en les solucions de la composició com en la inclusió de personatges populars i típics espanyols. D’altra banda, l’estada al Marroc durant la guerra el va portar a introduir a la seva obra una intensitat cromàtica més gran, plena de llum i d’exotisme. El seu virtuosisme pictòric, les seves solucions compositives arriscades i el seu cromatisme exacerbat van ser el punt de referència de la pintura espanyola de la darreria dels segle XIX.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz