- Títol: Casa Milà
- Autor: Antoni Gaudí
- Cronologia: 1906-1912
- Estil: modernista
- Tipologia:civil
- Materials: pedra, maó, ceràmica i ferro
- Localització: Barcelona.
Biografia
de l’autor: Antoni Gaudí va
ser el màxim representant del Modernisme català. Va estudiar a
l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona, on es va
graduar l’any 1878 i on ja va donar senyals del seu gust per les
formes imaginatives i agosarades. Elies Rogent, director de l’Escola,
va dir a Gaudí: “Hem donat el títol a un boig o a un geni; el
temps ens ho dirà”. Eusebi Güell es va fixar aviat en el seu
treball, i va iniciar el seu mecenatge alhora que una relació
d’amistat. L’any 1883 Gaudí es va fer càrrec de la continuació
del temple expiatori de la Sagrada
Família.
Descripció
formal: La línia corba domina
l’espectacular façana de la casa Milà, formada per una planta
baixa amb dues entrades independents, cinc pisos i un àtic amb
terrassa. Cada pis està separat per una ondulació que recorre al
llarg tota la façana i que li confereix una accentuada
horitzontalitat. Les finestres i les balconades, modelades amb forma
de motius vegetals i realitzades en ferro forjat, també segueixen el
mateix estil curvilini. A la coberta se situen les xemeneies, les
caixes dels ascensors, les ventilacions i els dipòsits d’aigua,
elements dissimulats sota l’aparença d’imaginatives formes
escultòriques. A l’interior de l’edifici hi ha un pati privat
descobert que aporta ventilació i llum natural. Al voltant d’aquest
pati s’hi distribueixen les diferents plantes, articulades de
manera irregular i sense un ordre lògic aparent. El resultat són
habitacions poligonals, els mobles de les quals van ser dissenyats i
adaptats pel mateix Gaudí. El terra d’aquest pati prolonga de
manera molt original el carrer exterior, fent que el carrer central
meni a un sòtan que feia la funció d’aparcament, i que les
voreres menin a les escales i als ascensors que donen accés directe
als diferents habitatges. Tot l’edifici se sosté per mitjà d’una
estructura de ferro combinada amb pedra i maons que permet eliminar
els murs de càrrega, i la funció dels quals és substituïda pels
arcs parabòlics i les columnes inclinades. Així, una estructura
autònoma suportada a partir d’un complex sistema de bigues i
tensors de ferro; l’espai interior de cada planta es pot distribuir
lliurement.
Entorn
i integració urbanística: La
seva innovadora façana principal, situada justament en la
confluència de dos carrers, permet a l’edifici aprofitar tota
l’amplada del xamfrà i gaudir alhora de les àmplies perspectives
visuals del Passeig de Gràcia.
Funció,
contingut i significat: Roser
Segimon de Milà va encarregar a Gaudí La casa Milà l’any 1906.
L’edifici va ser projectat per poder allotjar un aparcament de
carruatges i cotxes al soterrani, botigues a l’entresòl, el
domicili particular dels propietaris a la planta noble o principal,
quatre pisos amb habitatges de lloguer, i un àtic o golfes amb
terrat de diferents nivells que és remarcable per la seva
originalitat. Hi destaquen sis dipòsits d’aigua i un gran nombre
de xemeneies i sortides de ventilació, amb unes estranyes formes que
han estat objecte d’un gran nombre d’interpretacions. La casa
Milà es coneix també amb el nom de La Pedrera, ja que les pedres
que s’utilitzaren per a la seva construcció foren tallades i
treballades en un solar que hi havia davant del mateix edifici.
Models
i influències: L’edifici
anomenat La Pedrera és producte de la gran llibertat creativa del
seu autor, que hi segueix l’estil imaginatiu de la casa Batlló o
del Park Güell. L’enorme influència que en l’arquitecte
exerceixen les formes de la natura és evident, per exemple, en el
fet que les formes capricioses dels penyals de Montserrat siguin el
referent de l’ondulació dels murs de la façana. Paradigma de
l’arquitectura modernista, la casa Milà no va oblidar la
funcionalitat, i va aportar un sistema innovador d’ascensors que
conduïen directament a cadascun dels habitatges. Igualment, es va
avançar a la idea de la planta lliure propugnada pel Moviment
Modern, i és per això que va utilitzar pilars en lloc de murs de
càrrega en l’estructura. Finalment, el tractament escultòric de
la pedra ha estat considerat un antecedent de l’arquitectura
expressionista alemanya d’Erich Mendelsohn i Bruno Taüt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz