- Mare de Déu de les Roques
- Autor: Leonardo da Vinci (Vinci, prop de Florència, 1452 – Clos-Lucé, Amboise, 1519)
- Cronologia: 1483 – 1486
- Tècnica: Oli sobre taula passada a tela
- Mides: 1,99 x 1,22 m
- Estil: Renaixentista
- Tema: religiós
- Localització: Musée du Louvre (París)
Biografia
de l'autor
Leonardo
da Vinci va ser un dels humanistes i científics del Renaixement
italià amb uns coneixements més amplis. Va ser format a Florència
al costat del pintor i escultor ''Andrea Verrocchino'', les seves
primeres obres són de temàtica religiosa i retratística. L'any
1482 es va translladar a Milà. L'any 1516 es va instal·lar a
França, a la cort de Francesc I. Leonardo da Vinci destacà com a
inventor i estudiós de la natura. Era un humanista que volia saber
tot. Fa invents estranys i un cànon de proporcions. Llegia molt,
però no acceptava fins que no ho comprobava. Fa un empirisme màxim.
Feia escrits secrets.
Context
històric
La
Itàlia renaixentista era un mosaic polític format per petites
ciutats, com Florència o Milà. El poder estava en les mans dels
Mèdicis. A finals del segle hi va haver un auge del papat.
L'humanisme es reprendrà amb moltíssima força durant el
Renaixement.
Els
descobriments científics eren forçats per la necessitat de control
de nous territoris, que impulsen diverses tècniques i disciplines.
Descripció
formal
Leonardo
fa ús de la superposició de plans amb l’objectiu d’aconseguir
una major profunditat en l’escena. En primer pla situa a la Mare de
Déu, el nen Jesús, sant Joan infant i l'arcàngel Uriel, que es
troben dins d'una cova. Entre els forats d’aquestes roques,
Leonardo hi representa un fons paisatgístic. El grup principal
s’inscriu dins una composició piramidal perfectament delimitada
entre el cap de la Mare de Déu i els cossos dels dos infants. Cal
destacar el joc de relacions entre les mans i les mirades dels
personatges, fet que permet parlar de composició unitària, en la
qual tots els personatges es troben interrelacionats. La perspectiva
consta de tres parts:
la primera tracta de la disminució de la grandària dels objectes a
diverses distancies, o perspectiva lineal; la segona tracta de la
degradació dels colors, i la tercera, de la indefinició dels
contorns que tenen els objectes vistos des de varies distàncies o
perspectiva aèria. També cal fer esment de l’ús d’arriscats
escorços, com ara la mà enlaire de la Mare de Déu. Leonardo
utilitza dos tipus de llum: la llum entre les roques, i la més
misteriosa i irreal de les figures. El paisatge del fons, que no es
correspon amb la realitat del paisatge toscà, és un paisatge
inventat, de gran força expressiva.
Hi ha un treball de volums i la perspectiva és perfecta. Els colors
són freds, però hi ha elements amb uns colors càlids, com la llum
o els rostres. Naturalisme màxim, exepte en el paisatge. L'autor
utilitza la tècnica de ''Sfumato''.
Tema:
Aquesta obra havia
de formar part d’un políptic encarregat a Leonardo i els germans
de Predis per la Confraria de la Concepció de l’església de San
Francesc el Gran de Milà, però l’obra no va ser acceptada. La
Verge en el seu viatge a Egipte fugint d’Herodes, va descansar en
una cova on es va trobar amb el nen Joan, cosí de Jesús, a qui
havia vetllat i protegit l’arcàngel Uriel. Gràcies a la versió
posterior del mateix tema, avui a la National Gallery de Londres,
podem distingir les figures dels dos nens. A primera vista sembla que
el nen protegit per la Verge és Jesús i el que està a prop de
l’arcàngel, Joan. En la versió londinenca, el nen de l’esquerra
porta una creu de canyes símbol de Joan i el nen Jesús, beneint,
s’assimila a Jesús. L’àngel amb un gest de la mà, absent en la
versió londinenca, crea el nexe d’unió conceptual entre els
personatges. L’arcàngel Uriel, protector de les persones
desvalgudes, i per aquesta raó, protector de Joan a la mort dels
seus pares, tanca la composició en el paper de mediador entre els
dos nens.
Funció:
Didàctica.
Estètica. Religiosa. Acceptació de la fe cristiana.
Significat:
El
significat de l'obra ha
d’associar-se al Misteri de l’Encarnació i Passió, en el qual
sant Joan té un paper important com precursor i profeta que anuncia
un baptisme i una conversió que prendran sentit amb l'arribada del
Messies.
Models
i influències: L’escena,
força inusual en la iconografia de l’època, s’inspira en els
Apòcrifs del Nou Testament. Andrea del Sarto, Fra Fipippo Lippi i
Fra Angelico.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz