czwartek, 19 listopada 2015

Palau de la Música Catalana (Art)



  1. Títol: Palau de la Música Catalana
  2. Autor: Lluís Domènech i Montaner
  3. Cronologia: 1905-1908
  4. Estil: modernista
  5. Tipologia:auditori
  6. Materials:ferro, vidre, ceràmica i maó. 
  7. Localització: Barcelona


Biografia de l’autor: Lluís Domènech i Montaner va obtenir el títol d’arquitecte l’any 1873, i es va ocupar de la construcció de diversos edificis de l’Eixample barceloní. A partir de 1900, Domènech i Montaner es va convertir en un dels grans representants del Modernisme català i es va construir edificis en els quals aconsegueix una integració intel·ligent de l’arquitectura i les arts decoratives. Domènech i Montaner també va desenvolupar una important tasca docent i investigadora des de la seva càtedra de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, va participar activament en la vida social catalana i va arribar a ser diputat a les Corts de Madrid.

Descripció formal: El Palau de la Música Catalana està situat en un xamfrà de confluència de carrers. L’edifici presenta dues façanes de maó vist vermell, amb arcades a la planta baixa i una tribuna coronada per arcs apuntats i decorada amb columnes de rics mosaics i busts escultòrics. L’edifici es tanca amb un àtic decorat amb mosaics de Lluís Bru, i una cúpula a la Terrassa. L’aspecte més rellevant a l’exterior és el grup escultòric de Miquel Blay dedicat a la cançó popular, presidit per sant Jordi, a la confluència de les dues façanes. A dins, l’espai interior es divideix en tres parts ben diferenciades: els accessos, on se situen dues escales monumentals; l’auditori, on se separen el pati de butaques i les llotges i l’escenari, que no presenta l’arc superior tradicional que l’emmarcava i que, consegüentment, queda integrat plenament en el conjunt. Tots aquests espais aconsegueixen assolir una gran unitat gràcies a la profusa ornamentació que decora tots i cadascun dels racons de l’edifici. En aquest aspecte destaca sobretot la gran sala de l’auditori, il·luminada per la llum natural que entra a través d’una façana totalment vidrada situada a la manera del mur cortina darrere les parets de maó exterior. Hi col·labora d’una manera extraordinàriament estètica la gran claraboia en forma de cúpula invertida que presideix el sostre. Un altre aspecte destacable pel que fa l’ornamentació són les escultures fetes per Pau Gargallo que fan referència a diverses obres musicals, entre les quals sobresurten les dinàmiques Valquíries protagonistes de la tetralogia de Richard Wagner.

Entorn i integració urbanística: Ubicat en una cantonada d’un petit carrer del centre de Barcelona, la seva edificació en un punt tant poc agraciat respon a la voluntat dels membres de l’Orfeó de construir la seva seu en un lloc com més a prop millor d’on vivia la majoria dels seus integrants.

Funció, contingut i significat: El Palau de la Música Catalana va ser construït per acollir la seu de l’Orfeó Català –fundat l’any 1891- i, a la vegada, per exercir de sala de concerts. El fort caràcter catalanista de l’Orfeó va fer que el Palau de la Música adquirís des del principi un fort simbolisme. La participació dels artistes catalans més carismàtics, la utilització de materials populars i les referències contínues a la pàtria catalana, ja fos mitjançant al·legories o representacions de les quatre barres de la bandera de Catalunya –amagades durant la dictadura franquista- van fer l’edifici tot un emblema patriòtic, lligat al moviment cultural de la Renaixença. En paraules del mateix Domènech i Montaner: “el Palau de la Música Catalana serà el temple de l’art català i el palau del nostre renaixement”.


Models i influències: Paradigma de l’arquitectura modernista, el Palau de la Música Catalana aconsegueix combinar a la perfecció la tradició constructiva catalana i la modernitat. La primera s’aprecia, d’una banda, en la recuperació de materials com el maó i en els sistemes de construcció típics, com l’anomenada volta catalana; i de l’altra amb la recuperacióo de l’herència arquitectònica del període gòtic. Quan a la modernitat, aquesta ve donada per l’aplicació d’innovacions tècniques com l’ús del ferro i el vidre en l’escultura de l’edifici, igual que en l’Auditorium de Chicago, de Louis Sullivan.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz