czwartek, 19 listopada 2015

Pavelló alemany (Art)

Títol: Pavelló alemany
Autor: Ludwig Mies van der Rohe
Cronologia: 1929
Tipologia: pavelló d'exposició
Materials: marbres de colors, travertí, vidre, ònix daurat i acer
Estil: funcionalista
Localització: parc de Montjuïc (Barcelona)
Biografia de l'autor
Mies van der Rohe va nèixer al 1886 a Aquisgrà i va morir al 1969 a Chicago. Va ser un arquitecte i dissenyador. Abans de la Primera Guerra Mundial va treballar als despatxos de Bruno Paul i Peter Behrens. Després de la guerra va adherir al moviment expressionista i va dissenyar els seus primers gratacels i va establir les bases de l'arqutectura moderna. Va ser director de la Bauhaus a Dessau i a Berlín. Després va viatjar cap als Estats Units. Mies van der Rohe va construir uns dels imporants gratacels de Chicago i de Nove York.
Context històric
El pavelló alemany de Ludqig van der Rohe, que és una de les obres principals d'aquest arquitecte, va ser construït el 1929 per a l'Exposició Internacional de Barcelona. L'any següent es va decidir desmantellar-lo. Però després de diverses iniciatives, l'Ajuntament de Barcelona va reconstruir el pavelló entre el 1983 i 1986, sota la direcció dels arquitectes Cristian Cirici, Fernando Ramos i Ignasi de Solà-Morales.
En aquella època a Barcelona hi havia la dictadura de Primo de Rivera, però són els seus últims anys i per tant hi havia una forta oposició al dictador. Durant aquest període també es va produir el Crac del 29, que és una crisi econòmica que va ser iniciada als Estats Units, però afecta a tot el món.
Descripció formal
El pavelló alemany està aixeca sobre un podi de travertí, per el qual s'accedeix a través d'una escala lateral de vuit graons, que també ens permet accedir a una piscina rectangular que es situa a la part esquerra. Darrere hi ha la zona de serveis. El pavelló s'estructura per vuit pilars metàl·lics que se situen a l'interior de la construcció. Aquests pilars són prims i senzills, però per el gran estudi matemàtic sostenen una coberta plana. El vidre envolta l'estructura de la construcció, que fa que hi hagi molta llum a l'interior que permet crear una sensació d'espai més gran.
A l'interior es distribueix i es crea diferents perspectives. Al pati descobert, hi ha un estany d'aigües, i a dintre d'aquest estany hi ha una figura femenina de bronze, que és una escultura de Georg Kolbe ''Mati''.
A l'interior l'autor ulititza materials com el travertí romà, marbre verd dels Alps, marbre verd de Tinos, ònix daurat de l'Atles, vidres de colors i pedra cristal·lina negra.
L'autor també va dissenyar els mobles del pavelló, com la cadira Barcelona i una catifa negra i una cortina vermella.
L'edifici mostra una horitzontalitat, ens transmet molta tranquil·litat. Hi ha un minimalisme màxim. Els espais de l'edifici són amplis.
Tema
El pavelló alemany va representar Alemanya a l'Exposició Internacional que es va celebrar a Barcelona l'any 1929.
Funció
Acollir la recepció oficial dispensada al rei Alfons XIII per les autoritats alemanyes
Estètica
Cultural
Pràctica
Significat
Homentge del país
Models i influències
Mies van der Rohe va seguir els principis de l'arquitectura funcionalista iniciades a l'escola de Chicago per Louis Sullivan. Els mateixos principis arquitectònics del Pavelló alemany van ser aplicades a la casa Tugendhat de Brno. El pavelló de Mies van der Rohe va ser la font de molts arquitectes contemporranis.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz