Títol:
Pavelló alemany
Autor:
Ludwig Mies van der Rohe
Cronologia:
1929
Tipologia:
pavelló d'exposició
Materials:
marbres de colors, travertí,
vidre, ònix daurat i acer
Estil:
funcionalista
Localització:
parc de Montjuïc (Barcelona)
Biografia
de l'autor
Mies van der Rohe va nèixer al 1886 a
Aquisgrà i va morir al 1969 a Chicago. Va ser un arquitecte i
dissenyador. Abans de la Primera Guerra Mundial va treballar als
despatxos de Bruno Paul i Peter Behrens. Després de la guerra va
adherir al moviment expressionista i va dissenyar els seus primers
gratacels i va establir les bases de l'arqutectura moderna. Va ser
director de la Bauhaus a Dessau i a Berlín. Després va viatjar cap
als Estats Units. Mies van der Rohe va construir uns dels imporants
gratacels de Chicago i de Nove York.
Context
històric
El pavelló alemany de Ludqig van der
Rohe, que és una de les obres principals d'aquest arquitecte, va ser
construït el 1929 per a l'Exposició Internacional de Barcelona.
L'any següent es va decidir desmantellar-lo. Però després de
diverses iniciatives, l'Ajuntament de Barcelona va reconstruir el
pavelló entre el 1983 i 1986, sota la direcció dels arquitectes
Cristian Cirici, Fernando Ramos i Ignasi de Solà-Morales.
En aquella època a Barcelona hi havia
la dictadura de Primo de Rivera, però són els seus últims anys i
per tant hi havia una forta oposició al dictador. Durant aquest
període també es va produir el Crac del 29, que és una crisi
econòmica que va ser iniciada als Estats Units, però afecta a tot
el món.
Descripció
formal
El pavelló alemany està aixeca sobre
un podi de travertí, per el qual s'accedeix a través d'una escala
lateral de vuit graons, que també ens permet accedir a una piscina
rectangular que es situa a la part esquerra. Darrere hi ha la zona de
serveis. El pavelló s'estructura per vuit pilars metàl·lics que se
situen a l'interior de la construcció. Aquests pilars són prims i
senzills, però per el gran estudi matemàtic sostenen una coberta
plana. El vidre envolta l'estructura de la construcció, que fa que
hi hagi molta llum a l'interior que permet crear una sensació
d'espai més gran.
A l'interior es distribueix i es crea
diferents perspectives. Al pati descobert, hi ha un estany d'aigües,
i a dintre d'aquest estany hi ha una figura femenina de bronze, que
és una escultura de Georg Kolbe ''Mati''.
A l'interior l'autor ulititza
materials com el travertí romà, marbre verd dels Alps, marbre verd
de Tinos, ònix daurat de l'Atles, vidres de colors i pedra
cristal·lina negra.
L'autor també va dissenyar els mobles
del pavelló, com la cadira Barcelona i una catifa negra i una
cortina vermella.
L'edifici mostra una horitzontalitat,
ens transmet molta tranquil·litat. Hi ha un minimalisme màxim. Els
espais de l'edifici són amplis.
Tema
El pavelló alemany va representar
Alemanya a l'Exposició Internacional que es va celebrar a Barcelona
l'any 1929.
Funció
Acollir la recepció oficial
dispensada al rei Alfons XIII per les autoritats alemanyes
Estètica
Cultural
Pràctica
Significat
Homentge del país
Models
i influències
Mies van der Rohe va seguir els
principis de l'arquitectura funcionalista iniciades a l'escola de
Chicago per Louis Sullivan. Els mateixos principis arquitectònics
del Pavelló alemany van ser aplicades a la casa Tugendhat de Brno.
El pavelló de Mies van der Rohe va ser la font de molts arquitectes
contemporranis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz