czwartek, 19 listopada 2015

La llibertat Guiant el poble (Art)



  1. La Llibertat Guiant el poble
  2. Autor: Eugène Delacroix
  3. Cronologia: 1830
  4. Estil: romanticisme
  5. Tècnica: oli sobre tela
  6. Mides: 2,60 x 3,25 cm
  7. Tema: al·legòric o històric
  8. Localització: París


Biografia de l'autor: E.Delacroix va ser deixeble de Gericault, i la seva formació es va centrar en la còpia dels vells mestres del Louvre, especialment de Rubens i l’escola veneciana. Atret per tot l’exòtic, com era la moda en l’època, l’any 1832 va visitar el Marroc, on va adquirir una rica i exòtica imatgeria visual que apareix posteriorment en la seva pintura. Al final de la seva carrera va arribar a ser un dels pintors de murals més coneguts de França.

Descripció Formal: Delacroix estructura la composició de l’obra a partir d’una sòlida piràmide en què la bandera tricolor de França és situada al vèrtex superior, i els cossos morts que introdueixen l’escena a la base. La figura femenina esdevé l’eix central de l’obra, al voltant del qual es distribueixen ela altres personatges. Un altre aspecte important de l’obra és la gran mobilitat que el pintor imprimeix a l’escena, donant més importància a la línia corba i elevant lleugerament la figura principal, de manera que cap obstacle visual en pugui deturar l’avenç. D’aquesta forma aconsegueix que l’acció s’adreci directament vers l’espectador, com si d’alguna manera el volgués fer participar de l’escena. En segon pla, s’intueix la silueta d’alguns edificis de París, així com les dues torres de Notre-Dame, un detall que permet situar geogràficament l’acció. Cromàticament, l’obra està dominada per tonalitats fosques i ocres. L’artista trenca aquesta monotonia amb la inclusió a zones determinades de la tela dels colors de la bandera francesa. Aquests colors es troben il·luminats a partir d’un focus irreal, que l’artista disposa expressament per destacar aquestes parts.

Temàtica: Aquest quadre mostra, d’una manera al·legòrica, els fets revolucionaris que es van produir els dies 27,28 i 29 de juliol del 1830, i que van posar fi al regant dels Borbó a França i van donar pas a una monarquia constitucional. La tela té com a finalitat remarcar l’esperit combatiu i de rebel·lia que va unir el poble francès. Per remarcar-lo, a la tela hi ha representades classes i categories socials diferents: la burgesia, personificada en la figura que porta barret de copa alta i que agafa un fusell; la classe menestral, amb camisa blanca, un barret amb escarapel·la i un sabre a la mà dreta; els joves, que simbolitzen el canvi futur, armats amb pistoles; o la gran massa popular que omple el fons de l’obra. Guiant-los tots ells hi destaca una figura femenina mig nua, armada amb un fusell i que fa onejar la bandera tricolor. És la personificació de la llibertat i, per assimilació, de la França nova. El gran impacte de l’obra va fer que, amb el temps, abandonés la seva funció propagandística inicial i que se li anés atribuint un caràcter més commemoratiu.


Models i influències: L’obra de Delacroix recull la influència de diferents creadors: la força dinàmica de Rubens, la terribilità de Miquel Àngel, el clarobscur de Caravaggio i el tractament del color de l’escola veneciana, sobretot de Ticià. No va ser alié a pintors més propers com Goya o el seu mestre Géricault, de qui sembla haver tret algunes de les figures de moribunds de la part inferior de la tela, que recorden les del Rai de la Medusa. Considerat l’exponent màxim del romanticisme, va ser un dels pintors principals de la temàtica exòtica, que vesteix amb una gran riquesa cromàtica. Això va tenir una gran repercussió posterior i va inspirar l’obra d’un gran nombre d’artistes com Renoir, Serault i Van Gogh, entre d’altres.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz