- La Llibertat Guiant el poble
- Autor: Eugène Delacroix
- Cronologia: 1830
- Estil: romanticisme
- Tècnica: oli sobre tela
- Mides: 2,60 x 3,25 cm
- Tema: al·legòric o històric
- Localització: París
Biografia
de l'autor: E.Delacroix
va ser deixeble de Gericault, i la seva formació es va centrar en la
còpia dels vells mestres del Louvre, especialment de Rubens i
l’escola veneciana. Atret per tot l’exòtic, com era la moda en
l’època, l’any 1832 va visitar el Marroc, on va adquirir una
rica i exòtica imatgeria visual que apareix posteriorment en la seva
pintura. Al final de la seva carrera va arribar a ser un dels pintors
de murals més coneguts de França.
Descripció
Formal: Delacroix estructura la
composició de l’obra a partir d’una sòlida piràmide en què la
bandera tricolor de França és situada al vèrtex superior, i els
cossos morts que introdueixen l’escena a la base. La figura
femenina esdevé l’eix central de l’obra, al voltant del qual es
distribueixen ela altres personatges. Un altre aspecte important de
l’obra és la gran mobilitat que el pintor imprimeix a l’escena,
donant més importància a la línia corba i elevant lleugerament la
figura principal, de manera que cap obstacle visual en pugui deturar
l’avenç. D’aquesta forma aconsegueix que l’acció s’adreci
directament vers l’espectador, com si d’alguna manera el volgués
fer participar de l’escena. En segon pla, s’intueix la silueta
d’alguns edificis de París, així com les dues torres de
Notre-Dame, un detall que permet situar geogràficament l’acció.
Cromàticament, l’obra està dominada per tonalitats fosques i
ocres. L’artista trenca aquesta monotonia amb la inclusió a zones
determinades de la tela dels colors de la bandera francesa. Aquests
colors es troben il·luminats a partir d’un focus irreal, que
l’artista disposa expressament per destacar aquestes parts.
Temàtica:
Aquest
quadre mostra, d’una manera al·legòrica, els fets revolucionaris
que es van produir els dies 27,28 i 29 de juliol del 1830, i que van
posar fi al regant dels Borbó a França i van donar pas a una
monarquia constitucional. La tela té com a finalitat remarcar
l’esperit combatiu i de rebel·lia que va unir el poble francès.
Per remarcar-lo, a la tela hi ha representades classes i categories
socials diferents: la burgesia, personificada en la figura que porta
barret de copa alta i que agafa un fusell; la classe menestral, amb
camisa blanca, un barret amb escarapel·la i un sabre a la mà dreta;
els joves, que simbolitzen el canvi futur, armats amb pistoles; o la
gran massa popular que omple el fons de l’obra. Guiant-los tots
ells hi destaca una figura femenina mig nua, armada amb un fusell i
que fa onejar la bandera tricolor. És la personificació de la
llibertat i, per assimilació, de la França nova. El gran impacte de
l’obra va fer que, amb el temps, abandonés la seva funció
propagandística inicial i que se li anés atribuint un caràcter més
commemoratiu.
Models
i influències: L’obra de
Delacroix recull la influència de diferents creadors: la força
dinàmica de Rubens, la terribilità de Miquel Àngel, el clarobscur
de Caravaggio i el tractament del color de l’escola veneciana,
sobretot de Ticià. No va ser alié a pintors més propers com Goya o
el seu mestre Géricault, de qui sembla haver tret algunes de les
figures de moribunds de la part inferior de la tela, que recorden les
del Rai de la Medusa. Considerat l’exponent màxim del
romanticisme, va ser un dels pintors principals de la temàtica
exòtica, que vesteix amb una gran riquesa cromàtica. Això va tenir
una gran repercussió posterior i va inspirar l’obra d’un gran
nombre d’artistes com Renoir, Serault i Van Gogh, entre d’altres.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz