Finals
segle XVIII i segle XIX. F. De Goya: El Tres de Maig
Títol:
El tres de Maig de 1808
Autor:
Francisco de Goya
Cronologia:
1814
Tècnica:
oli sobre tela
Mides:
266 x 345 cm
Estil:
neoclàssic- romàntic
Tema:
històric - al·legòric.
Localització:
Museo del Prado ( Madrid)
L‘autor
Pintor
i gravador, Goya és un dels creadors més grans de tots els temps.
Va aprendre l’ofici a Saragossa i a l’any 1770 va viatjar a
Itàlia, on va estudiar els mestres italians i va adquirir l’estètica
neoclàssica i el gust per les figures al·legòriques i
mitològiques. De tornada a Espanya va pintar els frescos de la
basílica de El pilar de Saragossa i tot seguit es va traslladar a
Madrid, sota la tutela del pintor de Cort Francisco Bayeu. Recomanat
per Bayeu, va ingressar a la Real Fabrica de Tapices el 1775 on va
realitzar quatre sèries de cartrons seguint els paràmetres
classicistes del moment. Es va introduir als cercles aristocràtics
de Madrid i va esdevenir el retratista de més anomenada a la Cort,
fins que el rei Carles IV el va nomenar pintor de cambra l’any
1789. L’any 1792 Goya va pronunciar un discurs a l’Acadèmia a
favor de la originalitat del pintor i de la necessitat d’alliberar-se
de les rígides regles neoclàssiques i academicistes. L’ambigua
posició de Goya durant la guerra del Fiancés ( 1808-1814) va fer
que, acabada la guerra, perdés els seus privilegis. L’any 1824,
decebut per la situació apolítica a Espanya, governada aleshores
per Ferran VII, es va refugiar a Bordeus, on va morir exiliat.
Descripció
formal
La
composició s’articula en tres grups amb un paisatge de cases al
fons. A l’esquerra veiem a un conjunt de persones, unes mortes,
d’altres en el moment de màxim dramatisme abans de la execució i
un grup que espera el seu moment amb por i desesperació. L’espai
de la dreta està ocupat per l’escamot de soldats arrenglerats en
diagonal. La llum serveix per il·luminar amb força els personatges
de l’esquerra, mentre l’ombra envolta els soldats de la part
dreta. La composició s’articula en relació a la figura que amb
els braços oberts sembla encarar-se als soldats. Una línea de
l’horitzó alta fa que l’espectador es converteixi en un
protagonista mes i alhora potencia el realisme del tema representat.
Destaca la expressivitat dels personatges, en actituds i escorços
violents, alhora que amb una sàvia descripció d’actituds:
por,horror, resignació, heroisme.... Per contra els soldats
francesos semblen autòmats, figures que representen, no a homes,
sinó a la repressió . Al fons , els terrats de les cases donen
realisme a l’escena ja que la situen en un lloc concret: Madrid. La
gama cromàtica força reduïda – ocre, negre, blanc, groc i
vermell- potencia el dramatisme de la escena , alhora que unes
pinzellades llargues i obertes accentuen la expressivitat del
conjunt. Llum i color ajuden a crear una gran profunditat, alhora que
compositivament els grups de personatges s’organitzen en línees
diagonals que, entrecreuant-se, dinamitzant la representació.
Temàtica,
significat i funció
El
24 de febrer de 1714, quasi sis anys desprès del fet representat,
Goya escriu al regent, el cardenal Lluis de Borbó, per oferir-se a “
perpetuar por medio del pincel las más notables y heróicas acciones
o escenas de nuestra gloriosa insurrección contra el tirano de
Europa”, referint-se a Napoleó. El Tres de maig va formar parella
amb El dos de maig conegut també com La carrega dels mamelucs, als
que alguns autors volen afegir dos més, avui desapareguts:
Aixecament dels patriotes davant el Palau reial i La defensa del Parc
d’artilleria La acció es situa en la muntanya del Principe Pío,
des de on es visible el presumiblement Cuartel del Conde-Duque, les
arquitectures del qual es dibuixen al fons de la composició. Destaca
la inclusió en l’escena d’una dona i d’un frare, el que dona
versemblança a l’escena, ja que aquella nit va ser afusellat
l’eclesiàstic Francisco Gallego y Dávila, i les dones s’havien
afegit a la lluita sent víctimes també de la repressió. A nivell
iconogràfic la figura de l‘home amb els braços en creu es
relaciona amb la crucifixió de Jesús, alhora que els colors groc i
blanc , símbols heràldics del Papa simbolitzen l’església,
mentre la llum es una metàfora de la presencia de Deu.. El caràcter
heroic dels quadres neoclàssics d’Història, com El jurament dels
Horacis o Les Sabines de David, està absent de la representació,
que s’acosta mes a l’esperit del Goya dels Desastres de la
guerra((1810-1812), es a dir una funció de denuncia de la Guerra i
del Invasor francès, a la que aquí s’afegeix la representació
d’aquells que lluiten per la llibertat, idea i imatge que, a partir
del Romanticisme- La llibertat guiant al poble de delacroix com
exemple, arribarà fins els nostres dies. No se sap, un cop fets els
quadres, quina va ser la seva funció, si com a decoració d’un arc
de triomf en honor del retorn de Ferran VII, o per a la celebració
commemorativa del Dos de Maig.
Models
i influències
Aquesta
obra segueix la tradició de la plàstica barroca , a la manera dels
martiris de sants, amb tota la seva cruesa. El mateix Goya en quadres
cronològicament posteriors com l’Oració a l’Hort de
Getsemaní(1819) utilitzarà la mateixa expressió, semblantment a
com ho havien fet, entre d’altres, Ribera i Tiépolo en les seves
representacions del martiri de sant Bertomeu. Alhora el fort contrast
de llum i ombra es deutor del tenebrisme hispà i de solucions
italianes del segle XVII. La influencia d’aquest quadre es evident
en La execució de Maximilià de Manet i en La matança de Corea de
Picasso. A nivell conceptual- l’horror de la Guerra- es relaciona
amb el Guernica de Picasso.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz