czwartek, 19 listopada 2015

Portalada de Santa Maria de Ripoll (Art)


Títol: Portalada de Santa Maria de Ripoll
Autor: mestre i taller anònim del Rosselló
Cronologia: 1150-1170
Estil: romànic
Material: pedra local
Tipologia: relleu
Mides: 11,6 (ample) x 7,65 (alçada) 1 m de gruix
Tema: bíblic
Localització: Santa Maria de Ripoll (Catalunya)
Context històric
La portalada de Sta. Maria de Ripoll va ser construïda en el moment de màxima esplendor del monestir, i es converteix en un dels conjunts escultòrics més rellevants de l'art romànic català.
L'abat Oliba que ser l'ideòleg i el promotor de tota l'abadia, va fer que la datació d'aquesta obra se situés a la primera meitat del segle XI. Els estudis més recents n'han atribuït l'autoria al taller d'un mestre anònim del Rosselló.
Aquest mateix taller va esculpir també al monestir ripollès, el sarcòfag del comte Ramon Berenguer III de Barcelona, que s'ha mort al 1131.
Les escultures del cimbori actual són obra de l'arquitecte Elies Rogent.
Edat mitjana, feudalisme, religió cd l'època,
Descripció formal
La portalada de Ripoll es presenta de manera d'arc de triomf. Consta d'un sòcol estret sobre el qual se sobreposen tres registres. La portalada té una qualitat i un detallisme espectacular, però el material autòcton no ha afavorit la conservació, també va sufrir un incendi. A la façana escultòrica apareix l'horror vacui total. El tema és religiós i hi ha una manca de perspectiva. La visió és frontal i hi ha una manca de proporcions, perspectiva jeràrquica, simbolisme, rigidesas i hieretisme. És una portalada antinatural.
Hi ha diferents registres:
  • 1r. registre: Al registre superiortrobem la figura del Salvador (Crist en majestat), que porta un llibre a la mà esquerre, envoltat de quatre àngels i al costat hi han dos tetramorfos (Mateu-home i Sant Joan-àguila). A continuació hi han els 24 ancians de l'apocalipsi que presenciaven el judici final. El Pantocràtor està al centre.
  • 2n. registre: Hi ha dos figures de tetramorfos que faltaven al centre (a banda i banda *Sant Marc-lleó, Sant Lluc-toro*). A continuació dels tetramorfos hi han els 22 benaurats, gent que seguiex la fe cristiana.
  • 3r. i 4t registre: A la dreta hi ha escenes del llibre de l'èxode, que possiblement estan inspirades amb la bíblia, i a esquerra llibre dels reis.
  • 5è registre: Hi ha 10 figures religioses i persones importants. Estan emmarcades en un arc de mig punt. Entre les que destaquen, el rei David o l'abat Oliba.
  • 6è registre: Hi ha felins i animals salvatges que lluiten entre ells. Està en mig relleu. El sòcol és la part més sim`pleon hi han elements vegetals, fantàstics i al costat dret de la portalada hi ha una escena de com pateixen els condemnats per culpa dels seus pecats.
    A les arquivoltes de la porta, de fora cap en dins, hi ha diferents motius decoratius:
  • Decoració vegetal
  • Signes del zodíac
  • Històries de Sant Pere i Sant Pau. En els brancals hi ha escultures de Sant Pere i de Sant Pau amb els seus atributs.
  • Motllures lliures
  • Decoració vegetal
  • Històries dels profetes, Daniel i Jonàs.
  • Motius geomètrics
  • De manera al·legòrica estan representants els mesos de l'any
  • Al centre de l'intradós, Crist (Pantocrator)
Funció: Religiosa, Estètica, Didàctica (bíblia per els analfabets). Glorificació de la noblesa i de la jeràrquia religiosa de l'època, l'abat Oliba, Ramon Berenguer III i Ramon Berenguer IV.

Influències: Timpà Làssac, Santa Eugènia de Berga i Arcs de triomf romans.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz